BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Tuesday, October 12, 2010

Jom renungkan...

" Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga,padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh mala petaka dan kesengsaraan serta digoncangkan  (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah rasul dan orang yang beriman  bersamanya : Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah ,sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.
                                                                                                              (surah al-baqarah,  ayat 214)

Cukup bergetar jantungku dibuatnya tatkala melafazkan ayat ini dan merenungi maknanya. Lantas terlintas dihati, adakah aku layak menghuni syurgaNYA atau tempatku memang bukan disinggahsana itu. Memikirkan pula azab yang disediakan untuk penghuni neraka timbul pula perasaan gerun dalam hati . Rasa seperti tidak cukup masa yang masih berbaki ini dapat kugunakan untuk menebus kejahilan yang lalu. Sahabat seperjuangan sekalian, marilah sama-sama kita muhasabah diri .Cuba kita perhatikan, adakah setiap aktiviti dan amalan yang kita lakukan seharian sudah memastikan tersedianya jalan bagi kita untuk menuju syurga. Cuba kita lihat disekeliling kita, termasuklah diri kita.Subhanallah..... begitu banyak nikmat yang kita perolehi dariNYA.Mata, telinga, mulut, tubuh badan yang sempurna, tangan dan banyak lagi sehingga tidak terhitung nikmatnya walaupun kita jadikan lautan sebagai tinta untuk menulis nikmatNYA, nescaya ianya masih belum mencukupi.
Terkadang perasaan malu menyelinap masuk kedalam sanubari.. apa yang telah aku lakukan untuk membalas atau sebagai tanda syukurku kepadaNya?? Sedangkan aku hanyalah hambaNYA yang hanya menumpang lagi tak berdaya dan dihantar kedunia adalah semata-mata untuk mencari keredhaanNYA. Terlalu banyak nikmatNya , aku gunakan dijalan yang salah. Banyak kali aku mengundang kemarahan dan kekecewaanNYA. Terlalu mudah bagiku untuk melupakan arah tujuan hidup ini yang sebenarnya. Terlalu leka melayani pujukan iblis dan bergelumang dengan godaan dunia. Namun, alangkah Maha Penyayangnya Allah pada kita. Sedikitpun tidak menarik nikmat yang diberikanNYA kepada kita. Alangkah pemurahnya Allah , sudahlah...sudah tiba waktunya untuk kita berubah. sedarlah , kita makhluk akhir zaman.Sama-samalah kita renungkan dan marilah kita mengamalkan sikap saling nasihat- menasihati antara satu sama lain.