BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Sunday, June 17, 2012

Hari ni... (^_^)

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,,
 Syukur dan segala pujian diberikan kepadaNya..
Kehidupan yg diberikan hari ini mestilah dimanfaatkan dengan sebaik2nya.. insyaAllah

InsyaAllah,, sedikit perkongsian yg mungkin boleh diambil pengajarannya dan saye akan kongsikan menerusi perjalann hidup saye pade hari ini.. insyaAllah
mungkin ade satu dua perkara yg boleh kita ambil iktibar bersame..

baiklah..
bermula dgn smalam. Alhamdulillah.. Allah telah mmberikan nikmat yg sngat manis iaitu mendpat tidur yang sngat melenakan , tanpa sebarang gangguan... syukran ya Allah..
mungkin kerana kepenatan mengemas bilik.. biaselah,, meja mestilah di lap dulu, bilik mestilah kena sapu dan mop . Mungkin perkara ini sudah biasa buat kita,, buat kerja mesti penat.. namun,, dalam masa melakukan sume ini , amalkanlah zikir2 yg telah disarankan oleh Rasulullah s.a.w. kepada anakanda tersayngnye iaitu Saidatina Fatimah r.a .. basahlah mulut dan hati dgn lafaz Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar..
InsyaAllah ye sahabat2.. dan nak tambah lagi amalan kita kepada Allah.. bacalah selawat kepada baginda s.a.w  dan mulakan setiap langkah kita seperti nak lipat baju ke, nak mop lantai ke, nak angkat barang ke dengan menyebut Bismillahhir rahmannir rahim.. insyaAllah., setiap perkara yg dilakukan dengan menyebut kalimah2 suci ini bukan sahaja akan memudahkan pekerjaan kita bahkan mampu mnghapuskan dosa2 kecil sekaligus meringankan mizan kita kelak.. insyaAllah..


Haa.. bile duk cite pasal kemas bilik ni,, bukan sahaje kite kene cantikkan bilik kite je, bukan hanye dngn melicinkan pinggan mangkuk,, tapi mestilah bersih dan cuci dari sume sudut.. lepas siap kemas2 bilik ni.. tunaikanlah solat sunat hajat 2 rakaat dan bacalah al Quran serta mohonlah,, agar bilik atau rumah yg kite duduki ini akan sentiasa bercahaya dengan NurNya dan mmberi perlindungan drpd sebarng kejahatan,, amin.. insyaAllah... laksanakanlah ia secara perlahan2 dan berterusan..

Ok,, yg kisah kemas bilik ni da settle.. keesokkan harinya iaitu hari ni.. Alhamdulillah sekali lagi,, Allah masih mmberi nikmat utk mnghirup udara yg segar dan hidup dalam merasakn diri ini adalah milikNya.. maka,, ape ygnk dikaitkan kat sini ialah,, apabila kite hidup dlm bermasyarakat,, kite mestilah melaksanakan tanggungjawab kita kepada mereka dan diri kita sendiri.. mnyayangi mereka iaitu saudara seislam sebagaimana menyayangi diri sndiri bahkan lebih indah jika diri mereka lebih kita kasihi  berbandng diri kita sendiri.. insyaAllah.. justeru itu,, Alhamdulillah,, tatkala tersedar dari lena itu,, saye terus melihat jam dan waktu subuh sudah masuk,,lantas suara sedikit dikuatkan bagi mengejutkan rakan sebilik.. agar solat subuh dapat dilaksanakan seawal yg mungkn.. begitu juga dgn rakan2 yg len.. berjalanlah sedikit ke bilik sebelah agar mereka turut sama dpt menunaikan solat pada waktunye.. insyaAllah,, Allah tau ape yg kite buat dan smoge redhaNya akan sntiasa menaungi kite sume.. amin..

Rasulullah s.a.w pernah bersabda yg bermaksud " Wahai anakku, bangunlah dan hadaplah rezeki Tuhanmu, dan janganlah engkau menjadi dari golongan org yang lalai,, ssungguhnya Allah mmbahagikan rezeki diantara terbit fajar hingga terbit matahari" ( hadis riwayat al- Baihaqi)

Berdasarkan dari hadis di atas, dapat disimpulkan bahawa gunakanlah waktu pagi untuk mncari rezeki kerana disitu terdpatnye rahmat dari Allah s.w.t. dan mungkin akan mnjadi keluhan buat mereka yg suka tidur pagi.. para fuqaha' telah mnggariskan bahawa MAKRUH jika tidur pada waktu pagi dan petang.. maka,, insyaAllah.. mulakanlah pagi kita dengan kerja2 yg bermanfaat seperti baca Quran, kemas tempat tidur, mandi, jogging and so on. x pe... ubahlah sikap suka tidur pada waktu pagi ni secara perlahan2 dengan mnjauhi kawasan tidur, sibukkan diri dengan kerja2 rumah dan so on... usahe yg berterusan dan disertakan dgn smnagat yg kuat dpt mmbntu kita tuk kikis sikap ini.. insyaAllah..

mungkin kita penat dan letih tapi inilah yg terbaik utk kita,, mungkin jika kita teruskan jua,, ia bukan sahaje makruh malah melemahkan lagi tubuh badan kita ..~ setiap sunnah itu ada hikmahnye ~

maka, saye teruskan perjuangan saye hari ni dengan mmbasuh pakaian.. dan kalo nak lebih syok.. basuhlah dengan tangan.. mase tu.. kite da jogging tau.. jogging tangan.. hehe.. at least.. terase jugak kesegaran dan kecerdasan tatkala terkena percikan dingin air..
emm.. best2... bile kita basuh dengan tangan dapat mnerbitkan satu rase kepuasan hati yg x terhingge... rase macam pakaian kite ni bersih dan puas la... ( x tau mcm mane nk describe)..
Tapi,, bukannye nak kate basuh pakai mesin tu salah,, x best..
basuh ngan mesin pon,, ok jugak.. setiap org ade persepsi.. mngkin yg basuh ngan mesin ni masih mmpunyai tanggungjawab len yg banyak dan macam2 lagi lah...

Baiklah,,, setakat ini dulu kot... smoge sdikit perkongsian ini dapat kite ambil iktibarnye dan dapat kita amalkan serta sampaikan kepada sahabat2 kite yg len,,, insyaAllah
akhir kata,, sempurnaknlah harimu setiap hari,, dn kuatkanlah smngat dan kesungguhan tuk laksanakan perintahNye,.. insyaAllah