BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Friday, August 16, 2013

Worih Warogh.. (^__^)

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang.. J
Alhamdulillah,, rasenye masih sempat kot untuk saye ucapkan selamat hari raya Aidilfitri kepada sahabat2 sekalian.. walaupun bukan pada hari first kita raya, tapi ni masih dalam bulan syawal kan.. J… baiklah,, perkare biase yg akan berlaku sewaktu menyambut hari raya ialah amalan ziarah-menziarahi, menjamu org makan, bermaaf-maafan.. alhamdulillah, walaupun ni semua adalah perkare biase dalam menyambut hari raya, kita tidak boleh memandangnya sebagai suatu perkara yg remeh.. kerana tidak ada apa yg berlaku di atas bumi ini melainkan ada sebabnya, ada hikmahnya.. oleh itu, amalan2 ini ada faedahnya, mengeratkan hubungan silaturahim, menenangkan diri orang dan banyak lagi.. hehe,,




Oklah, sebenarnya, saya nak story something dan saye nak share dekat sahabat2 sekalian..
macam tahun2 yang sebelumnya, saya masih berpeluang untuk menyambut Aidilfitri bersame family di Kelantan.. Alhamdulillah,. suke3 sangat.. (^__^)..
Pada suatu tengahari yang nak kate panas , x de la panas sangat, nak kate sejuk, x de la sejuk sangat tapi cukup memberi keselesaan buat kami sekeluarga.. Hemm,, mase ni semua family sedang berehat dan saya dan kakak tidak melepaskan peluang ni untuk duduk2 dengan parents. Mase ni la, tibe2 kakak saye bertanye tentang salasilah keluarga kami dekat umi (mak saya). 



'Umi, emm, rama ko sep2 kito?" (umi, ramai ke ahli2 kite?). Kakak saye memulakan bicare.
"Emm,, rama jugok Yu.. mace moye kito dulu tuh dio ado anok 6 ore,, tapi hok idup 3 ore jah.. tu x capor lagi nge anok tiri yo, sbb tok moye dulu nikoh duo" . ( Emm, ramai jugak Yu, moyang kite ade 6 orang anak dan yg hidup hanye 3 orang je. tapi, belum ditambah lagi dengan anak2 tirinye sbab suami die dulu kahwin 2). Lebih kurang begitulah umiku menjelaskan secare ringkas.

kakak saye pon pegi ambik kertas dan cube melakarkan salasilah keluarga belah mak saya. Hem, catat punya catat.. Mangai ramainye.. patutlah parents saye suka bawak kami adik beradik pegi jalan2 kerumah orng yang kami tak kenal..rupe2nye, itu suma adalah waris2 kami.. Allahuakbar!! ramainye.. suke sngat.. 
tapi ape yg buat diri saye rase mcm x tahan gelak ialah bayangkan saya ni da pangkat nenek saudara tau, dan cucu saudara saye tu pulak da berumur hampir 90 an dan dah ada cicit dah.. haha.. tuanye saye.. em,, kirenye nak panggil die 'atuk' ke?? sedangkan saye ni nenek die.. tapi sweet 21 lagi,, huhu.. poning2 .. tapi, tak kisah lah,, yg penting saling hormat menghormati.. kite sebagai orang muda mesti hormat pade yg lebih tua,, So,, saye akan panggil cucu saye tu 'atuk'  ,, 
                                                   *cantik.. bile ukhwah kerna Allah.*
Dalam tengah membilang waris2 ni,, tibe2 mak saye cakap..
"Umi nok semmo anok2 umi kenal warih warogh ni.. sbb tu umi suruh gi jale sokmo, kalu dok wak gak, meme tok kenal pah sokmo doh la". ( Umi nak semua anak2 umi kenal waris-waris ni,, sebab tu umi mintak kamu semua pegi ziarah, kalau tak buat macam ni, memang x kenal la kamu sampai bile2). ujar umi saye dgn penuh kelembutan tapi dlm nada yg tegas. Sebb ni baru belah nenek, x campur lagi dgn atuknye. Belah abah pon x kire lagi.



Tibe2.. 
'Totttttttttttttttttttttt'.. satu perkare muncul kat otak saye dan saye nak save kan ia dalam list matlamat hidup saye iaitu saye bercita-cita untuk kumpul SEMUA waris2 saye.. inshaa Allah, hari tu akan tiba jue.. dan saye akn berusaha melalui sekarang.. Dalam sebuah hadis ade mngatakan jagalah silaturahim maka hidupmu akan berkat dan diredhai Allah.. dan saya sedang menuju kearah itu, saye berharap agar sahabat2 saye juga akan sentiasa mengeratkan hubungan silaturahim bukan hanye dengan rakan malah yg lebih utama ialah waris2 kita kerna mereka itu darah daging kite.. tak pe, cari je dan usaha, disamping itu, mohon pade Allah agar dipermudahkan,, ye la,, mana la tau kan, entah2 sahabat2 ni adalah waris2 saye,, huhu,, air yg dicincang x kan putus..

ok lah, setakat ni dulu.. smoga hari ni lebih baik dari semalam.. amin3.. Assalamualaikum

Monday, August 5, 2013

Semangat akan hilang, yang tinggal hanya kefahaman

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,,
Assalamualaikum sahabat2 sesyurga sekalian..
apa khabar? moga2 sentiasa berada dalam keadaan bahagia dan tenang hendaknya.. amin3.
alhamdulillah, akhirnya dapat juga saya menconteng kembali dilaman ini.
ketandusan idea dan masa membuatkan saya tidak menyempat untuk menulis.. hehe (alasan betol)...


tapi tak pe lah,, hemmm,,, hari ni sudah masuk kepada 28 Ramadhan... moga2 dikesempatan yg masih tersisa ini dapat kita manfaatkannya dengan lebih baik.. Tibe- tibe teringat akan nasihat daripada seorang sahabat ini, katanya berdasarkan ilmu yg dipelajarinya ' Celakalah bagi mereka yang melepasi Ramadhan tanpa mendapat keampunan daripada Allah iaitu tiada sebarang peningkatan iman padanya'.. Allah2.. moga iman aku dapat ditingkatkan dan redha Allah dapatku capai. amin.

ok, sebenarnye, saya nak kongsi sesuatu perkara yang mana bagi saya perkara ini amat penting.. (^_^)..
Kalo tak silap , pada minggu kedua berpuasa, saya telah dikurniakan nikmat demam rentetan keracunan makanan. Hehe. Bile diselidik puncanya, akhirnya saya tidak berjaya untuk mengetahui makanan manakah yang telah menyebabkan saya keracunan makanan. Namun, bukan itu yg ingin saya bincangkan, saya ingin berkongsi suasana dan perasaan saya sewaktu demam tu.



Sebenarnya, inilah kali pertama saya mendapat demam dibulan Ramadhan. Allah2, terima kasih ya Allah, bulan tarbiah amat sesuai untuk menghapuskan dosa. Maka, saya menerima demam ini dengan seadanya. Tapi, pada malam itu, badan saya amat panas sehinggakan saya dapat merasakan tangan saya boleh mengeluarkan api.Apapun, alhamdulillah kerana sepanjang seharian saya demam tu, saya dikelilingi oleh sahabat2 saya yang sangat prihatin. Benarlah, sahabat yang baik adalah sahabat yang sentiasa berada bersama kita samada diwaktu senang mahupun susah. Mereka membawa pelbagai2 jenis makanan sebagai juadah berbuka untuk saya. Tapi , apakan daya, kesemua makanan yg lazat itu tidak mampu saya jamah kerana nikmat selera itu sudah diambil oleh Allah. Jika saya makan sedikit, maka itulah yang akan saya muntahkan.  Fuhhh... hebat kuasa Allah..



Dalam menghadapi demam ini, tiba-tiba hati kecil saya terdetik. ' Ya Allah, penatnya, kalau macam ni la keadaannya, aku merasa berputus asa untuk meneruskan perjuangan sebagai pendakwahMu'.. Astaghfirullah hal azim.. lintasan hati itu tidak saya layan. Saya khuatir jika saya melayan perasaan itu, saya akan terus membuat keputusan yang melulu. Dalam pada itu, saya terfikir, saya hanya diuji demam oleh Allah, masakan saya sudah boleh berputus asa. Sedangkan, pejuang Allah itu tidak boleh manja. Dan satu perkara yg merisaukan saya ialah, Allah pernah berfirman dalam AlQuran yang bermaksud, Dia boleh mengeluarkan dan memasukkan sesiapa sahaja untuk dijadikan pejuangnya. Jika kaum ini tidak mampu, maka Dia boleh datangkan kaum yang baru yang lebih cinta pada perjuangan ini. Allah2.

saya berasa khuatir juga, kalau2, zahirnya saya seorang pejuang , namun disisiNya saya langsung tidak mempunyai nilai. Oleh itu, saya berdoa agar terus dikuatkan hati dan kefahaman. Kerna, jalan perjuangan ini amat panjang dan bagi mereka yang memasukinya hanya didasari semangat semata-mata, itu semua tidak akan bertahan lama. Namun, jika kerana kefahaman yang mendalam, maka itulah yang akan membawamu menjadi pejuang Allah yang sebenar. Allah.



Benarlah, dalam berjuang ini , kita perlu mengorbankan harta , jiwa dan segalanya semata-mata kerana Allah. Dan saya amat bersyukur menjadi hamba Allah kerana, Allah telah banyak membantu saya dalam memastikan saya sentiasa mendapat kefahaman. Selangkah demi selangkah Allah sentiasa bersama saya dan memberi kefahaman kepada saya. Berdoa lah apapun, pasti akan dimakbulkannya kerna Allah itu Maha Penyayang.

" Jika hati penuh dengan maksiat, maka sucikanlah dengan melihat para solihin "

Akhir kata, zaman kini zaman yang dipenuhi fitnah, umat Islam ibarat buih-buih dilautan, hanya kefahaman agama yang bisa menyelamatkan kita, maka, berusahalah wahai pejuang Allah sekalian, ingat!!! Allah tidak perlukan kita, tapi kitalah yang perlukan Allah. semoga terus teguh dalam perjuangan.. Allahuakbar !!

*cukuplah cintaku hanya untuk Allah semata2 dan semoga aku dan sahabat2 sesyurgaku dikurniakan syahid.. amin