BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Thursday, November 28, 2013

Baca elok2 doa iftitah..

Assalamualaikum dan selamat malam semua..
lepas solat magrib tadi, alhamdulillah saye berkesempatan untuk mendengar ceramah tentang solat. Antara intipatinya ialah tentang perkara2 dalam solat. iaitu tentang bacaan iftitah. Perlu diingatkan walaupun ianya nampak mudah, namun jika tersalah baca, bole lari maknanya. Semoga dijauhkan..

Ini adalah perkara yg perlu ditekankan. Saya da highlight, maka harap agar kita semua dapat bagi perhatian khusus agar tidak tertukar. Kerana ramai orng tertukar samada 'musyrikin' dulu atau 'muslimin' dulu.


Baiklah, tu je yang saye nak tekankan. Selamat beramal ye sahabat2 semua. Kat bawah ni plak skali ngn die nye makne. Jom hayati bersama. Semoga ibadat kita diterima.




- Sebelum tidur, abah akan pastikan bacaan ta'lim dijalankan dirumah, maka antara pesanannya ialah , ' kita kalo baca quran, solat mesti akan ngantuk atau malas, tapi kalo tengok tv, main, mesti mata akan jadi segar. Sebab ape?? sebab yg suka2 tu adlah perkara nafsu,.. main perkara nafsu, makan perkara nafsu, tapi, kalo solat, nafsu mana suka.. haa... nampak x.. smoga kita mnjadi hambaNya yg soleh.. amin2 -

Tuesday, November 26, 2013

Sayu jah beraso..

Assalamualaikum semua..

Kali ni saye nak kongsi satu kisah yg mana bagi saya ianya amat bermakna dan mmbuatkan saya berasa bertambah sayang dengan tempat saya membesar ini.. hehe..



Alkisahnye, pada suatu hari , tibe-tibe terlintas difikiran saya untuk ke pasar malam. Maklumlah, musim cuti kan. Disamping duduk kat umah, saya pon nak jugak jalan-jalan hirup udara segar Kelantan ni.. huhu..
Maka, saya mengutarakan hajat itu kepada kakak saya. So, seusai solat asar, kami bergerak ke sana dengan satu tujuan.. hehe.. ape die???

MEMBELI MAKANAN LA... hehe

Haaa... sampai je kat pasar malam tu.. saye terus masuk ke kawasan gerai-gerai tu.. Macam- macam ada. Makanan, pakaian dan permainan. Semuanya nampak macam best je. Tapi, saya ni bukannye jenis yg suka sangat membeli. Saje je datang, nak tengok-tengok. So, kat sini, bermacam lah ragam dapat disaksikan. Dari pengunjung hinggalah kepada peniaga. Masing2 ada habits masing2. Semuanya sibuk ingin memenuhi keperluan diri.



Pada mulanya saya nak beli nasi air.. sebab pernah makan dulu.. jadi, bila balik kampung ni, tekak ni terasa gatal pulak nak merasa nasi air tu. Saya pon pegi la dekat kedai tu, ramai jugakla yg menunggu, maka terpaksalah saya beratur.. pastu, macam lama sangat , saya pon da rasa macam x de mood, jadi saya beralih arah ke gerai lain dan beli 'yong tau fu' (entah betol entah tidak ejaan)..

Haa... kat sini la citer die bermula.. masa saya tengah tunggu pak cik yg meniaga tu merebus saya punya makanan tu, tibe2,, ade seorang pegawai polis jalan melintasi saya sambil memegang pembesar suara dan bercakap :

" Assalamualaikum. perhatian kepada semua pengunjung, anda diberi masa 5 minit untuk membeli sebelum gerai-gerai ini ditutup sementara untuk memberi laluan kepada solat maghrib. "



Subhanallah,, dan mata saya tak lepas dari tengok pegawai polis tu. Hati kecil saya berasa sangat terharu, sayu, seronok, bahagia dan macam2 lagi lah perasaan datang masa tu. Ya Allah, Alhamdulillah sbb meletakkan aku di negeri serambi mekah ini, di bawah pimpinan mereka yang menjulang syariatMu. Semoga terus kekal.. amin3..Allah2.. Rasa sayu dan sangat bangga. Nak menitis air mata, sebab terasa sangat bahagia. Alhamdulillah.

Saye pon , ape lagi.. lepas bayar kat pak cik tu, terus balik ke rumah. Dalam perjalanan tu, senyum sorang-sorang. Alhamdulillah, Allah bagi pinjam nikmat merasa bahagia yg sangat2. Bile jenguk kepala kat tingkap kereta, dan tengok pemandangan pade waktu petang, rasa macam bahagia sangat dan sayu seketika. Hmmm... Allah2...



_ Apapun, itulah pengajaran yg dapat saya kutip hari ini. Sungguh benar, sangat indah jika hidup diliputi syariatNya, masakan yg sedap bukanlah disebabkan pandainya seseorang itu memasak, tetapi kerana adanya ikhlas dari dirinya yg berpautan dengan Allah ,,_

> Alhamdulillah, kawe banggo jadi anok kelate , kalu bulih tok sey gi mano doh, nok duk sini jah.. hehe <

Friday, November 22, 2013

Pakat dengar adik kakok weh... hehe

Assalamualaikum semua..
semoga semuanye berada dalam keadaan tenang sntiasa dan diberikan kesihatan tubuh badan selalu agar dapat melaksanakan amal ibadat dgn smpurna...



Alhamdulillah3,,, saye nak buat sikit pengakuan bahawe saye sangat sangat dan teramatlah sangat suke balik ke kelantan sebab bagi saye kat sini semuanye yang saye nak , saye akan dapat seperti kasih sayang, perlindungan, dan yg paling penting ilmu agama. Bukannye nak kate tempat len x de, tapi mungkin sbb saye lebih selesa disini dan hati saye lebih teruja bila duduk kat sini.. hehe..



Oklah,,, alhamdulillah, pagi tadi Allah telah memilih saye untuk menghadiri satu majlis ilmu yg amat besar fadhilatnya.. walaupun majlis ilmu itu dibuat di sebuah masjid yg dalam proses nak renovate , tapi kunjungan drpd rakyat sekeliling tetap x berubah, masih sama dan bertambah ramai.. alhamdulillah,, sungguh berkat di pagi yng renyai2 hujan ni.. hehe



baiklah, antara intipati yg saye dapat ambil mase ceramah pagi tadi ialah,, ustaz tadi ade menceritakan tntng sirah Rasulullah s.a.w. Iaitu tntang penggantian tempat tidur Rasulullah s.a.w. sewaktu malam penghijrahan oleh Saidina Ali r.a... Hmm,,, pada masa tu, Saidina Ali r.a. tahu yg dia akan berhadapan dengan risiko yg amat tinggi iaitu berkemungkinan besar dia akan dibunuh oleh pembunuh2 upahan yng ingin membunuh Rasulullah s.a.w. Tapi, persoalannye ialah , kenapa pada waktu itu tiada tanda-tanda di riak Saidina Ali yang menunjukkan dia takut... Haaa.. hal ini kerana , Rasululla s.a.w telah memberitahunya untuk tidur di tempat baginda dan kemudiannya mereka nanti akan bertemu di Madinah.. So, kat cini, Saidina Ali yakin bahawa dia akan bertemu Rasulullah s.a.w dan ini bermakna dia tidak akan meninggal dek dibunuh oleh pembunuh upahan itu.. haaa... nampak tak.. bertapa tingginye keyakinan Saidina Ali terhadap kata-kata Rasulullah s.a.w. Begitu juga yg terjadi kepada Saidina Abu Bakar sewaktu menahan tangannya didalam lubang gua sehingga dia dipatuk oleh ular , dengan bertujuan mnghindari ular itu dari mendekati Rasulullah s.a.w. Kenapa Saidina Abu Bakar tidak takut?? kerana Rasulullah s.a.w telah mengatakan bahwa mereka berdua akan ke Madinah.. ini bermakna, walaupun dia dipatuk ular, die tetap akan sampai ke Madinah.. maka... patukan dan gigitan ular yang menyengat itu sedikit pun tidak menggugat keyakinannya kepada Rasulullah s.a.w... Hemm,, nampak tak.. bertapa yakinnya para sahabat ini terhadap segale perkataan yg dituturkan oleh Rasulullah s.a.w,,, jika, kata2 Rasulullah s.a.w diyakininya ,, inikan pula isi kandungan kitab suci al Quran.. Allah2.. Subhanallah.. Muhasabah seketika,, umat islam sekarang seolah2 tidak yakin dengan apa yg diperkatakan oleh Al Quran, apatah lagi pesanan Rasulullah s.a.w. Hudud adalah satu perkara yg telah diberitakan akan pelaksanaannya dan kebaikannya serta kewajipannya dalam al Quran. Namun itu jua ditolak oleh mereka yg mengaku bergelar seorang Islam.. Allah3.. Astaghfirullah hal azim..



Pada pengakhiran ceramah, ustaz ada mengetengahkan 5 perkara dalam pengajaran hijrah Rasulullah s.a.w..

1 . TAQWA
-  Saban minggu pengkhatib sntiasa mengingatkn kita untuk sentiasa bertaqwa,, maka, bertaqwalah kita iaitu takut dan harap kepada Allah,, sentiasalah kita pastikan nilai taqwa kita kepada Allah meningkat atau menapak satu langkah demi satu langkah pada setiap hari, agar dengan itu, menjadilah kita orang yg beriman.. Taqwa ni ialah kita tau apa yg Allah suka dan apa yg Allah x suke,, sbagai contoh , solat tu wajib dan ade lagi perkara yg lebih penting dari solat iaitu majlis agama.. jika ada majlis agama, x yah la kite duk rajin2 nak gi solat sunat kerana fadhilatnya lebih besar pada majlis agama.. tapi berbeza dengan khutbah na...

2. AHSAN
- Orang yang baik.. kite kene ingat,, dalam kalangan orang jahat , terdapat orang yang baik.. maka, jnganlah kite nak hentam semberono je,, macam kite jugak... mesti kite akan cakap kite ni budak baik kan.. maka, kite mesti mmberi nasihat kepada org yang baik dan menjadi kewajipan keatas diri kite untuk menasihati diri kite ke arah kebaikan



3. HASANAH
- Ustaz kata, hasanah ni ada 73 semua. Tapi Allah bagi kat dunia 1 je hasanah, yang selebihnya ada kat akhirat kelak.. begitu juga dengan jemaah .. jemaah yg terdapat didunia ni ada 73 semuanya tapi satu je yg masuk syurga yg len akan masuk neraka .. haa.. sbb tu dalam hidup ni kite kene berjemaah dan x boleh hidup sorang2... dalam hadis dan al quran pun da sebut pasal kewajipan berjemaah.. jika kite duk sorang2, maka amat mudahlah untuk kite binasa, berbeza jika kita hidup berjemaah,, dan dalam berjemaah pula pilihlah jemaah yg menepati cara hidup islam dan tidak melanggar syariat islam.

4. BERPINDAH
- Yang ni plak.. ustaz kata,, kite kalo boleh jangan stick pade satu2 tempat je.. contoh, kalo dalam rumah tu ade banyak bilik.. kite jangan duduk tidur dalam bilik nombor satu je,, pegilah tidur dibilik lain jugak... Kalo bilik nombor satu kite terjaga subuh jam 7 pagi, maka berpindahlah,... mungkin bilik tu da 'keras' sampai kite x boleh nak bangun tahajud.. bagilah kat orang len.. hehe.. maksud kat sini ialah,, kita sntiasa galakkan diri kite untuk sntiasa berhijrah untuk mnjadi lebih baik dalam mnjadi hamba Allah

5. SABAR
- Haa.... last skali ialah sabar.. sabar dalam buat kebaikan dan sabar dalam menahan diri dari melakukan kejahatan/kemaksiatan.. Benda ni banyak main motivasi dan kite kene sntiasa motivasi diri..  pupuk diri buat benda baik ,, x payah banyak,, sikit2 x pe.. asalkan istiqamah.. inshaa Allah..



Alhamdulillah.. sekadar itu saje coretan saya untuk hari ni.. Dan alhamdulillah,, hujan pun x turun lebat sangat dan bole lah sidai kain baju sikit2.. huhu... ok2... selamat beristirehat semua dan smoga anda smua sntiasa dalam rahmatNya.. amin3... :)


Monday, November 18, 2013

Awesome cycle

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Pengasih..

Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga kepada Allah sbb masih memberi ruang dn peluang kepada saye tuk menghirup udara dimuka bumi ini.. (suke2)..
keceriaan dan hati saye kian berbunga apabila dapat menjejakkan kaki ke halaman rumah iaitu di Kelantan (tempat saye bermain) Alhamdulillah2.. terima kasih ya Allah.


Bile balik kampung halaman ni, banyak cite baru yang didengar. Allah2.. ada yang best dan ade yang kurang best. apapun, itulah perancangan Allah dan kita sbgai hambaNya mesti yakin akan hikmah yang ingin disampaikan olehNya. Pasti akan memberi kesan yang baik buat kite semua. inshaa Allah.

Baiklah, tajuk hari ni ialah 'awesome cycle'.. hehe,, entah betul entah tidak.. apapun.. ape yg saye nak sampaikan pada pagi yang dingin dengan simbahan air hujan ni ialah kalo kite lihat kehidupan seharian kita seolah2 sama. tidur, bangun, solat, makan, ada hal sikit dan tidur balik. walaupun kite ade keje, tapi seakan2 rutin harian kite same je kan.. mungkin bagi mereka yang banyak keje, x pernah terfikir atau terase perkare2 mcm ni. tapi bagaimana pula kalo orang yg tiada kerja. Hmmm,, mesti die terfikir kan ......
Sbb ape saya cakap pasti akan ade org fikir mcm ni ialah kalo x de org yg fikir pasal ni , sepastinye tidak akan timbul isu org yg bunuh diri sbb bosan dengan hidup.. haa.... betolkan..




Hmm.. memng hidup kite ni same je... mcm cycle , recycle , circle atau ape2 je lah, tapi ianya sentiasa berpusing dan kadang kala kita melakukan perkara yg sama kita lakukan semalam, di waktu yg sama dan dimasa yg sama. haa.... betulkan,, sbagai contoh, kerja kilang. kol 8 da kene masuk, pastu punchcard dan buat keje. esoknye pun buat cmtu jugak.. bnda2 mcm ni mmg x bole diubah sbb da dijadualkan..

Tapikan adik2 (hehe,, tibe2 jadi org tua pulak),, ingatlh kembali yg Allah pernah berfirman yg bermaksud 'tidak aku jadikan ssuatu itu dgn sia-sia melainkan ada manfaatnya'.. haa... nampak x??
that means, every single things yg berlaku kat bumi ini tiada yg sia-sia melainkan ada hikmahnya. begitu juga dgn kehidupan kite yg seolah2 recycle balik ni, sbenarnye ade perkara yg Allah nak tunjuk.Ketahuilah, setiap hari adalah masa pengajaran Allah berlaku. bahkan setiap saat , Allah tiada henti memberi pengajran kepada kita. Sebb tu , dlm sbuah hadis ada mengatakan bahawa hikmah adalah milik org yang beriman, maka, dimana sahaja engkau menemuinya , maka kutip dan ambillah..




Haaaa... cube teliti dan selidik betol2,, sebenarnye stiap hari yg kite lalui itu walaupun luarannya tampak sama tapi amat berbeda dari dalamnya. setiap hari dan saat, ada saja perkara baru yg kite belajar. Tinggal kite nak jadi hamba yg bersyukur atau tidak je., oleh itu, pandanglah dan lihatlah, kehidupan kita ni bukanlah sbuah cycle yg biasa tetapi awesome cycle. Digelar awesome cycle kerna di cipta oleh Sang Yang Maha Awesome. :)

Sunday, November 3, 2013

Serah padaNya..

Assalamualaikum semua !!!
hehe... Allah2... da berkurun rasenye tak menge'post' kat blog tercinta ni..
saya berharap agar sahabat2 sekelian berada dalam sihat sejahtera hendaknye... 
bukan sahaja sihat fizikal, malah mental juga mesti sihat kerna yg dalam akan mempengaruhi yg luar... :)


Sebenarnye, skrng ni saye sedang meniti fasa-fasa peperiksaan.. so, sepatutnye saye berada di meja dan mengulangkaji pelajaran buat mase skng ni kan... tapi, biase lah, bile bace je, jenuh jugak, tepu gak otak.. so, dengan mencoret di blog ni seolah2 saye sedang merehatkan diri sekejap dari menelaah buku2 tu.. ( poyo je, mcm da banyak je bace)..

Hem, skadar meluahkan ape yg terbuku di hati,, mmm,, benarlah.. dalam hidup ni,, kite ambillah yg perlu sahaja, jika berlebihan atau berkurangan akan memberi kesan yg buruk kepada kite.. mungkin...



dalam hidup ni, pelbagai telatah dan ragam dapat kite lihat,, ade yng gemar mengalah tak kurang ade yang mementingkan diri.. jika diserabutkan kepada dengan perkare2 itu, maka yg berpenyakitnye adalah diri kita juge,, hem,, konklusi yng terbaiknya ialah kembali kepada Allah dan mohon kepadanye agar dipermudahkan segala2nye serta menjauhkan kite semua daripada segala bahaya..

bagi saya, pandanglah mereka smua dengan pandangan kasih sayang, bukannye asyik mencari salah dan mengeruhkan lagi keadaan.. hati itu milik Allah, dan hanye Dia yang berkuasa mengubahnye, maka, jika hendak tackel hati orang hendaklah kita tackel pencipta hati itu dulu iaitu Allah... dengan menghiasi hidup dengan perkara yang baik dan bukan menjadi punca berlakunye permusuhan.. inshaa Allah..
Terkadang, kita ingin benar agar orang memahami diri kita, namun pernahkah kita mencuba untuk memahami orang disekeliling kita.. jika benar kita telah cuba untuk memahmi maka, masalah ini tidak akan timbul... Allah2.. 

 ' Allah uji tanda sayang, Dia hanye ingin tahu di saat getir ini siapakah yang akan menjadi tempat mengadu si hamba itu, apakah sikap yang akan ditonjolkan oleh si hamba itu diwaktu sukar ini.. '

- Andai hamba itu tahu bahawa ujian itu hanye sementara, nescaya berebut2 la ia untuk melepasi ujian ini dengan penuh kejayaan dan keredhaan Allah -



Sahabat,,
hari ni 4 november 2013, maghrib nanti akan masuklah bulan Muharram.. maka ianya merupakan permulaan lagi sekali untuk kita,, mulakanlah ia dengan baik agar pengakhirannya juga baik.. tinggalkan segala nista di hati dan hiasi dengan bunga2 sakinah agar kitalah hambaNya yang terpilih.. inshaa Allah.



Salam muharram..