BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Saturday, April 5, 2014

Sayangmu pasti ada..

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang..

hanya kernaNya saya masih hidup dan hanya kernaNya saya masih dapat merasai hidup dalam Islam.
Allahu.. sedikit situasi telah menjentik rasa dalam diri ini.
Saya bukanlah seorang yng kuat untuk menahan rasa yang difitrahkan, tapi sentiasa berusaha untuk mnjadi kuat agar dapat menunjukkan bahawa umat Islam ialah umat yang kuat. Walau apapun yg berlaku, dirinya masih bisa tersenyum.. moga, dengan ini saya dapat mendakwah mereka disekeliling saya untuk terus menguatkan keimanan kepada Allah.. inshaa Allah.


Allah pernah berfirman yg bermaksud, boleh jadi apa yg kamu benci itu adalah baik buatmu dan boleh jadi apa yg kamu suka itu tidak elok untukmu. Begitu juga dgn pepatah melayu ada mengatakan , benci-benci lama2 jadi sayang. Tidak ketinggalan juga firasat saya iaitu sebanyak mana benci mu pada sesuatu, pasti tetap akan ada walau sekelumit rasa sayang terhadap perkara tersebut. Namun, ini semua mestilah didasari dengan iman.

Berfikir sejenak, benarlah kata2 daripada beberapa orang teman dan penceramah, bahawa hidup ini mestilah bahagia dan saling membahagiakan. Tambahan lagi, Rasulullah s.a.w pernah bersabda, berhati2 dengan syak wasangka kerna itu adalah permainan syaitan. Allahu, saya amat takut jika saya terjerumus ke longkang syak wasangka dan ianya lebih menyedihkan tatkala mereka yg dikenali terjatuh didalamnya. Astaghfirullah hal azim, ketahuilah, bahawa syak wasangka akan memberi kesan yang amat buruk. Hanya kerna teguran yang sedikit kasar, diri terus menjauhkan dan meninggalkan tempat itu. Dalam keadaan ini, pertama orang pemberi teguran itu mestilah menegur dgn penuh hikmah dan ikhlas. Kedua yang menerima teguran, terimalah ia sebagai didikan, membuka hati untuk belajar menerima. ketiga, kita tidak punya masa yang panjang untuk merajuk!!!


Jika merasakan perbuatan kita itu benar dan tidak menyakiti sesiapa, maka teruskanlah. Namun, jika dihati sudah di'set'kan untuk menyakiti orang, sudah tentu dosa percuma berada ditangan kita. Terus terang saya berasa ianya suatu tindakan yang amat tidak wajar apabila berdendam dngn orang lain, tetapi disebarkn aibnya pada masyarakat sekitar. Adab apa ini??. Sebagai seorang yg berfikiran waras, sepatutnya menghindari perbuatan tidak matang ini. Mereka disekitar yg mengetahui kisah aib ini bukannya akan membelamu , bahkan dari sudut hatinya melihat akan jelas masalah dirimu. Mengetahui akan rahsiamu. Mengetahui akan cara pandang org padamu. Apa itu yang kamu pinta? Ingin dilihat sbgai mereka yg sntiasa dalam keadaan malang? Seolah hidup ini tidak berpihak padamu? Sedangkan Allah berpesan, 'dengan mengingatiKu, hatimu mnjadi tenang'.. adakah ini tanda2 engkau tidak mengingatiNya??.. Astaghfirullah hal azim..

Apapun. saya yakin, pasti ada rasa sayang dalam diri kamu terhadap perkara itu. Cuma ego didalam diri itu usah dirajakan ya.. inshaa Allah. saya akan mmperbaiki diri saya, mungkin sekitar saya berlaku kerna tempias dosa saya. Kita semua dilahirkan dgn penuh kasih sayang, maka sebarkanlah ia..Mohon ampun dan smoga kita semua dilembutkan hati  utk mnjadi insan yg solehah. wallahualam..

_sekadar coretan hati, moga bahagia dimiliki bersama_
:: Buat keluargaku, kalianlah kegembiraanku dan kebahagiaanku ::