BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Tuesday, January 12, 2016

Principle

Assalamualaikum.

setiap tingkah laku kita yg baik yang automatically terhasil dalam khidupan seharian kita adalah berpunca daripada prinsip yg kite pegang!


Haaa,, tudia.. sori ya.. bagi salam terus terjah masuk.. hehe
oke2.. pagi yang ceria ni, saye nak share bahawa betape pentingnya bagi setiap diri kita ni tuk ade prinsip.

Bnda ni x susah pun, sbb kita sndiri pun mmg da ada prinsip yg mane kite sndiri x sedar akan kwujudannya. ye la, prinsip ini bnyk berlaku akibat pngaruh persekitaran kita.

kalau kite seorang yg gemar mmbantu orang atau kalau nampak sampah tepi jalan, rase macam pening kepala kalau tak kutip sampah tu.. so,, kite pun kutip la sampah tu dan buang dalam tong sampah. lepas tu, automatically, rase pening kepale tu dah hilang.siap bole senyum sampai ke mate lagi... haaa... tau tak, inilah yg dinamakan prinsip yg tersemat dalam diri kite. iaitu kite memegang prinsip tuk bersikap bertanggungjawab!!

orait.. settle yg tu ya..

baiklah, sekarang ni, cuba kite upgradekan prinsip dalaman kite tu.. moga2 bila bnyak prinsip dalaman yg elok bercambah dalam diri kita, inshaa Allah smakin banyaklah nilai murni yg akan terhasil dalam diri kite. dan absolutely kite bukan sahaja dapat membahagiakan diri kita, diri orang lain bahkan kite mampu meraih pahala dan redha Allah. inshaa Allah.

Oleh kerane, prinsip ni bnyk dipelajari mlalui pengaruh persekitaran. Maka, tuk bina prinsip yg baik, kite perlu cari persekitaran yg baik disamping mningkatkan pembacaan bahan ilmiah. Contoh persekitaran yg baik ialah ke majlis-majlis agama, mmbaca al quran, mndengar perbincangan ( bukan perbincangan mengumpat yee) dan bnyk lagi..

satu perkara yg nak diingatkan...

Kita adalah apa yg kita baca, apa yg kita dengar dan apa yg kita lihat. Melalui dari situlah akan terhasilnye sikap kite..

baiklah. cukup disini dulu. kite jumpe lagi blog kesayangan ye.. assalamualaikum.