BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Sunday, November 13, 2011

Mulalah dari sekarang !!!!!!!!!!!! insyaAllah

Bismillahhir rahmanir rahim..
Alhamdulillah... gembiranye hari ni... dpt jugak aku mnjejakkn kaki ke Juasseh... thank you Allah..
bnyk kenngn manis dan pahit berlaku akn ku jadikan pngajran dlm hidup.. InsyaAllah
Sykran buat umi (mentor) trsyang tuk sgalenye...

Ya Allah,, limpahknlah ketenagn padaku dlm meneruskn perjuangan dijalanMu...
smoge aku x mnjadi fitnah pade agame.. insyaAllah,,
perlancarknlah segala urusanku...
andai kbencian atau ketidakselesaan makhluk akn mnyelubungiku jika aku berada dijlnMu,,
maka teguhkanlh aku dn lmbutkan hati mereka...
Serta jngnlh Kau biarkn  aku berputus asa dlm mnyebarkan dakwahMu..Amin..
Smoge ini sume tak hnye mnjadi kate2 dimulut...
tapi turut dpt dilaksanakn dlm pngamaln seharianku,,

Baiklah kwn2...
seblum 2,, mohon maaf sbb bnyak sangt emosional kat cini and sblum ni.. hehe
malu lah.. hrp.. kawan2 dpt ambik pngajaran atau iktibar dari kate2 saye... insyaAllah
ok lah.. da x nak cite pasal sedih2... skng kite kene ade smngat tuk brubah... yaa... berubah!!!!!!!!!
berubah kearah baik!!!!!!!!!!!! insyaAllah..

Ok,, sblum ni,, saye bnyk duk citer pasal "insaf" kan. so,, kite the next stage ialah kite kene berubah.. barulah tercapai matlamat kite sume .. insyaAllah.

 Firman Allah dalam Surah Al-Hasyr (59:18):
18. Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari Akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan), bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuannya akan segala yang kamu kerjakan.

So, ayat diatas jelas mnunjukkn betape pntingnye bagi kite sume tuk menghitung amalan yg telah kite sume buat. Lau nak ikut ayat senang ialah,, pasai ape bende lain kite boleh kire,, tapi perkare akhirat ni kite x leh nk kire... haaaaaaaa... same2 renungkan ye...
Duit tuk belanje minyak ke Kelantan kite boleh nak bajet,,, semestinye duit tuk akhirat kite kene lebih bajet.. sbb ni adlh suatu prjalann yg sangt jauh .

 Dalam ayat seterusnya (59:19) Allah memberi peringatan untuk kita tidak melupakan perintah-perintahNya.
19. Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasik (derhaka).
Perkaitan antara kedua-dua ayat ini menunjukkan bahawa kita menghitung diri adalah dengan mengikuti perintah Allah.
Islam sebagai agama petunjuk kepada penganutnya.
Ia bukan hanya teori tapi praktikal untuk setiap urusan manusia. Yang membezakan seorang muslim dan mukmin adalah pada amalannya.

 Sepertimana Allah menekankan dalam ayat seterusnya (59:20):
20. Tidaklah sama ahli neraka dan ahli Syurga; ahli Syurgalah orang-orang yang beroleh kemenangan (mendapat Segala Yang diingini).
Memang berbeza antara dua golongan ini. Ibarat langit dan bumi. Jurangnya sangat ketara antara penghuni syurga dan neraka. Salah satunya dalam rahmat dan satu lagi dalam kelaknatan.
Jadi timbanglah dengan neraca iman, ke mana lebihnya kita? Ke jalan redha atau kebencian Allah?.. renungan bersame.. isnyaAllah,,

Jadi di sini saya ingin berkongsi beberapa cara untuk bermuhasabah yg berjaye saye kutip dari laman i luv islam.., semoga dapat memberi manfaat. insyaAllah

01.Mengingati mati. Ini cara terbaik untuk bermuhasabah. Mengingatkan diri tentang kematian yang pasti terjadi membantu kita memuhasabh diri. Secara tidak langsung menjadi pendorong untuk kita menambah amal kebaikan.
02.Mengingati kelemahan diri. Dengan kita menilai kelemahan diri kita secara tidak langsung membantu dalam memperbaiki kelemahan diri. Cara lain ialah dengan menukar kelemahan itu menjadi kekuatan. Sebagai contoh kita cuba kurangkan sifat suka berkata perkara-perkara lagha dengan berzikir, mungkin nampak jauh sangat perbezaannya, namun andai cuba diamalkan, InsyaAllah akan jadi kekuatan akhirnya.
03.Tidak membesarkan kekurangan orang lain. Janganlah dibesar-besarkan kekurangan orang lain kerana hakikatnya Allah menutup-nutup kekurangan kita. Andai kita menutup kelemahan orang lain, Allah akan melindungkan kelemahan kita.

04.Menjadikan kebaikan orang sebagai kayu ukur untuk kita. Dalam hal amalan kebaikan, amatlah wajar untuk kita meniru orang lain. Jadikan ia sebagai penanda aras untuk kita dan letakkan sasaran untuk menjadi yang lebih baik dari orang lain.
05.Menjadikan Rasulullah SAW sebagai ikutan utama. Sangat jelas bahawa Nabi junjungan mulia contoh terbaik buat kita. Mulakan dengan mengamalkan perkara-perkara yang menjadi sunnah baginda.
06.Berdoa sebanyak-banyaknya agar Allah mudahkan kita untuk berubah dan memperbaiki diri. Allah yang memegang hati kita dan Dia jugalah mampu membuka hati kita untuk suka kepada kebaikan dan membenci kejahatan. Hidayah itu milik-Nya jua.

Justeru itu, baiklah sahabat2 yg berilmu sekalian.. smoge sdikit sbnyk perkongsian kali ni,, dpt kite sume ambik pngajaran darinye.. so,, cubelah tuk jadi yg terbaik dan sentiaselah mengharapkan keredhaanNye,,
Kenkadng kite kene renung,, adkah rase gembire yg kite rase skng ni merupakn suatu nikmat atau sebaliknye... kite harus sntiase berhati2 dlm mnjalani kehidupan.. teringat seketika kate2 seorng shabat.. tapi x sure la sangat.. die cakap.. Rasulullah.s.a.w ,, kalau die geli hati die akan senyum biase je.. tapi kalau bende tuk amat menggelikan hati.. baginda hnye akn senyum dn menampakkan gigi... tapi x de lah sampai ketawa terbahak2 ...so,, cube renung kite plak... sme2 ye kite berubh kawan2...
Yg baik tu,, kite ambiklah ia sbgai pengajaran .. tuk khidupan yg lebih bermakne kelak.. insyaAllah..

oklah,, mmnadngkan esok da nak start exam SPM... sye nak ucapkn semoge berjaye buat adik saye Nurul Ainin Binti Sukri... buat elok2 eh... jngn lupe mntk maaf ngn ibubape sblum pegi skolah... x lupe juge tuk sume yg ambik exam... termasuk diri saye juge.. hehe.. smoge aku dan kwn2 yg len dpt buat yg terbaik.. insyaAllah.. be the best among the best... alhamdulillah...
smoge serbe sedikit perkongsian hari ni dpt kite laksanakn dlm usahe tuk menjdi insn yg dekat denganNye...insyaAllah
maaf diatas segala kkurngn.. dari saye, insan yg sngt dhaif ,,

Wallahualam

0 comments: