BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Tuesday, December 27, 2011

Kagumnye...^_^

Bismillahhir rahmanir rahim..
Ssungguhnye Dialah sebaik2 perncang,
Setiap ape yg berlaku pasti ade hikmahnye..
tiade yg sia2...

Assalamualaikum sume..smoge sihat slalu ye..
lau ade rase sakit2 ke.. sengal2 badan ke..
ha.. cepat2 la makan ubat dan jgn lupe suruhan Allah..
ingat,, sume tu dtngnye dari Allah,, make kepadeNye lah kite kene mminta pertolongan..
Hmm,, hrap dapat faham la ye.. hehe

Baiklah,, kali ni saye nak kongsi satu cite...hehe.. maaf ye
Harap sangat dapat dijadikan pelajaran tuk kite sume..
Sbelum tu,, jgn khuatir.. kerna post saye kali ni x kan panjang..(mcm la sblum ni pnjng... hehe)
sebenarnye.. saye juz nak citer pasal adik bongsu kesayangn saye..
umur die dalam 4 tahun..
Hmm,, hari ni die dapat demam... ala cian... syafakallah..


ni la muhammad anas..kesayangnku..hehe
Tapi,, ape yg saya nak kongsi sebenarnye...
ape pngjaran yg kwan2 akn dpat senanye...
hmm,, baiklah.. saya sangat kagum dgn adik saye ni..
wlaupun die ni adik saye yg paling bongsu.. dan spatutnye pangkat anak manja msti melekat pade dia..
tapi.. die ni lain skit..
mase die start demam tadi.. dia boleh je rilek...
boleh gurau2.. lari2,, gelak2 ngan saye.. mcm x de pe..
tapi,, die ttp cakap yg die demam..
cume nak percaye tu susah sikit.. ye la,, cube bayangkan.. die boleh ckap sambil gelak2... haih,, budak an..
Ape yg saye kagum dgn die ni.. die langsung x merengek kat umi ataupun abah saye..
saye nampak kmatangannye terserlah dan bagi saye amat sukar tuk cari budak yg sekecil tu tuk berperngai mcm org dewasa..
die cume  cakap.." umi,,, anas nak muntah.., umi, anas nak makan ubat.."..
tapi,, x de lak cakap..' umi,, tolong urut anas..'
Hmm.. die lngsung x mengeluh..
baiklah,, ape yg saye nmpak kat sini, wlaupun kite ni dilanda bermcam masalah,, kite kene sabar,,,
elakkan drpada mengeluh..
saye tau,, bnde ni amat senang tuk diperkatekan,,
tapi, amat sukar tuk dipraktikkan.. x pe.. i.Allah.. masih ade masa tuk berubah..

Tatkala terkenangkan wajah kuyunye.. rase nak pulang ke tmpat belajar tu liat sikit... smacam ade bnde terlekat je kat umah ni.. hehe.. astaghfirullah hal azim... saye harus kuat... tuk mlawan khndak diri ni.. saye mesti ambik smngat si kecil ni.. jika dia mmpu tuk lwan rase demam tu,, maka saye juga pasti mmpu tuk mlwan kehndak diri ni yg sntiase mncuba tuk mlakukan perkare yg x berfaedah dan salah... insyaAllah..

Smoge,, sedikit perkongsian yg x seberape ni dapat mmberi serba sedikit semangat tuk kite sume mnjalani kehidupan yg berbagai mehnah ni dan bersabar sikap manusia yg bermacam ragam ni..
terkadang,, hidayah Allah itu datng dlm bntuk nasihat atau melalui perantaraan makhluk.. same ade budak kecil, orang tua atau sahabat kita sndiri... mka,, terimalah ia sbgai salah satu langkah tuk kite mnuju redhaNya.. insyaAllah

Akhirnye,, maaf ..dari saye hambe yg sangat dhaif..
Assalamualaikum..

Monday, December 26, 2011

KhuSyuk

Bismillahir rahmanir rahim..
Assalamualaikum semuanya..
Tiade daye upaye melainkan dgn mndpat pertolongan dariNye,
Tiade yg hadir dlm hidup ni melainkan sudah tercatat..
Smoge jalan yg aku dan teman2ku tempuhi ini akn sntiase berade dbawah pnjagaanNye,,
Insya Allah..

Alhamdulillah,, kerane masih diberi ksmpatan tuk mnjalankan tugas sbagai hambaNya..
Smoge dgn amalku yg x seberape ni dpt mmpercepatkn langkahku dititian sirat kelak,,amin
Mohon maaf diatas segale kekhilafan dari hambe yg amat hina ni..
Smoge ape yg hendak dikongsikan disini dapat kite ambil manfaat darinye.. insyaAllah

Baiklah,,
manusia itu trbahagi kepade 3 jenis iaitu...
  1. Mukmin - orang yg patuh dan mnunaikan segale perintah dan menjauhi segale larangan dari Allah s.w.t. dan Rasul s.a.w.
  2. Munafiq - talam dua muka.. iaitu luaran mengaku sbagai islam,, tapi dalaman sentiase menolaknye.. cntohnye : mnolak tuk melaksanekan segale yg diperintahkan oleh Allah dan melaksanekan perkare yg ditegah dalam islam
  3. Kafir - menolak secare terus terang akan Allah dan Rasulnye..

Astaghfirullah hal azim,, smoge aku terpelihare dari godaan syaitan laknatullah.. telitilah dan pastikanlah,, smoge setiap langkah yg diambil spnjang hayat ini akan memastikan kite sume tuk berade pade tempat yg selayaknye.. insyaAllah.

Berkate al-Imam As-Syafie rahimahullahhu taala..
' Brngsiape yg x sempat belajar ilmu diwaktu mudenya, maka angkatlah 4 takbir (solat jenazah) padenye,, status sebenar yg harus dimiliki oleh glongn yg bergelar pemuda pemudi ialah bertaqwa dan berilmu, namun jika berilmu dan bertaqwa itu tiade,, maka tiade berguna lagi ia hidup dibumi Allah ini..'

========================================================================
ok.. kali ni saye nak kongsi beberape nasihat drpd Al-Imam Al-Ghazali rahimahullahhu taala...
  • Menghadirkan hati iaitu mngingat kembali or mnyedari ape yg sedng hndak dibuat dan mlupekan sume bende yg x berkaitan dgn ape yg sedang kite lakukan.
  • Merasakan diri ni terlalu hina dihdapan Allah,, terlalu kerdil dan amat mmerlukan pertolonganNye tuk jalani kehidupan yg sngt mncabar ni.
  • Mengerti setiap ape yg dilakukan iaitu setiap perbuatan dan perkataan yg dikeluarkn dari mulut mestilah seiring dgn ape yg sedang dilakukan.
  • Memiliki sifat malu kepade Allah iaitu malu tuk merasekan diri terlalu smpurne sehingge merasekan setiap amln yg dilakukan pasti tiade cacat cela.. bahkan patut khuatir kalau2,, ibadat itu direject..Nauzubillahhi min zalik
  • Sentiase mengharapkan agar Allah akan mnerime setiap amal yg dilakukan... yakni dgn mmperbanyakkan amalan dan sntiase mncuba tuk istiqamah dalam amalan yg dilakukan.. insyaAllah
  • Menanamkan dalam diri rase takut dan bmbng jika amalan ni akan dterime atau tidak.. oleh itu,, smngat tuk sntiase mmperbaiki ibadah dan mnghadiahkan sbuah ibadat yg terbaik kepadeNye... amin..

Astaghgirullah hal azim.. smoge sedikit sbnyk info yg diketengahkan ni dpt kite sume jadikannye pengajaran dan memanfaatknnye dlm melaksanekan amal ibdat...insyaAllah..

sedikit penambahan yg mungkin sudah dimaklumin oleh teman2ku yg bijak2 sekelian..
Menurut satu riwayat,Baginda Rasulullah s.a.w . sentiase beristighfar antara 70-100 kali dalam sehari.. hmm,, bgaimane pule kite?? mari mulekan..x pe sikit2 dulu... sbb sikit2 lame2 jadi bukit..hehe.. insyaAllah ye..

*****TATKALA DIRI DILANDA MASALAH, HATI TERUS BERUBAH MENJADI GELISAH, MENCUBA SEDAYA UPAYE TUK MELUAHKAN IA PADE TEMPAT YG DIRASEKAN SESUAI,,SEPERTI TEMAN, IBUBAPE...DAN LAIN2.. WALAU DIRI SUDAH KETAHUI AKAN KETIDAKMAMPUAN MEREKA TUK SETTLEKAN MASALAH ITU, WALAU DIRI TAHU.. AKAN MENYULITKAN MEREKA,,TERUS JUA TANPA MEMIKIRKAN ADE YG SEDANG ASYIK MEMERHATI,, WALAUPUN TELAH MNYEDARINYA MASIH MERASAKAN KERAGUAN TERHADAP KEHEBATANNYA.. MAKA,, TATKALA MENYEDARINYA,, CEPAT2LAH SEDAR,, AGAR YG MASIH MEMERHATI ITU MASIH INGIN MENGGEMBIRAKAN KITA.. PERCAYALAH PADA ALLAH,, SERAHKNLAH SEGALENYE PADE ALLAH.. DIALAH YG MNCIPTAKAN KITA MAKA PASTINYA DIA MNGETAHUI SEGALA2NYA******
aku berkata2 tidak bererti aku ni amat bijak dari kalian,, tidak bererti aku ni seorng yg rapat dgnNya,, seorng yg x pernah sunyi dari melnggar perintahNye,, astaghfirullah hal azim,, aku cuma tidak mahu kalian mengulangi kesilapan yg pernah aku lakukan...maafkan aku,, aku hanye insan biase yg sedng mncuba tuk mnjadi yg terbaik dihdapnNya.. insyaAllah..

Ya Allah,, maafkanlah segale dosa kami,, tatkala kami terleka atau terlalai,, jangnlah Kau biarkan nikmat menghampiri dunia melebihi kelazatan tatkala bersamaMu..Astaghfirullah hal azim,, serta,, jgn Kau biarkan rasa cinta yg masih tersemat didada ini dihadiahkan kepade selainMu...Amin ya rabbal 'alamin..

maaf diatas segale silap dan salah,,, itulah saye,,insan yg masih ketandusan ilmu , yg masih memerlukan tongkat tuk berjalan dimuka bumi ni.. maaf ye kawan2..ok, Assalamualaikum

Thursday, December 15, 2011

Pintaku...

Bismillahhir rahmanir rahim..
Hidayah adelah milik Allah,,
dan sntiase dberikan kepade hambe2nye,,
samade hambenye mahu menerime ataupn tidak,,
itu sudah mnjadi pilihan diri..
smoge kite sume x menjdi hambeNye yg sombng dan ingkar..
lbih2 lagi hidup dlm keadaan yg tiade satu pun milik kita..
smoge sntiase sedar akn fungsi diri diciptakan..
insyaAllah..

Baiklah kwan2 yg saya kasihi sekalian..
Mngkin kite x kn bertmu dlm sminggu ini..insyaAllah.. kerane terdapat bberape urusn pentng yg perlu dselesaiakn..
oleh itu,, saye mngambil mase yg berbaki ini tuk mnjengah seketika blog dan teman2 kesayngn saya sekalian..lagipn,, saye x mmpu tuk berjanji akn khadiran saya lagi.. kerana sumenye didalam perhitunganNye.
baiklah,, disini saye ingn mmperkatekn bberape perkare iaitu :

  • berusahalah ,, jngn biarkn diri kita dikawal oleh nafsu diri
  • jangan melihat ssuatu yg ternyata salah,, sbagai suatu yg x mndatngkn sbrng musibah..
  • meringnkn dan mngikhlaskn diri tuk melakukn amal kebaikan
  • berusahe tuk tidak mnyusahkan org len atau mmbuat org terbeban dgn kehadiran kita..
  • binalah kkuatan diri dan rohani dengn mnghadiri majlis2 ilmu..
  • sntiase mngukirkn senyuman dan mmbntu mereka yg berade dlm kesulitan
  • istiqamah dlam setiap amalan
  • ingatlah,,Allah sntiase bersame kita
  • Jom amalkn sunnah nabi s.a.w.  insyaAllah ye kawan2 yg berilmu sume,,

Baiklah,, cukuplah itu dulu,,
sedikit perkongsian rasa : saya rasa berdebar tiba2.. mngkin itu yg dikatakan sikap atau sifat wanita yg mmg terkenal dgn kelmbutan hatinye.. hehe.. (x de niat nk poyo eh) hehe.. lagipun,, asenye sume wanita cmni...
oklah,, mngkin mahu mlngkah kesuatu alam yg baru mmbuat hati sedkit x keruan... smoge sumenye berade dibwh jagaanNya dan aku sntiase diberi kkuatan dan ketabahan dalam mnghadapinye...
last2... " takutnye........".. ok, dah lepas.. insyaAllah..

Maaf diatas segale kekhilafan hamba Allah yg kerdil ni...
smoge sntiase sihat dan ceria sokmo...(^_^)..
p/s: senyumlah walau hatimu terluka,, terimelah wlau hatimu mnolak,, percayelah pade Die,,
Die tahu yg terbaik buat mu.. masakn Dia akn mmbiarkn hambeNye dlm kesusahan,, dekatilah Dia,, kerane Dia amat merindui suare tangismu.. lepasknlh kpadeNya wahai jundullah,, ssungguhnye,, sudah tercipta sebuah mahligai bahagia tukmu... amin

Assalamualaikum

Monday, December 12, 2011

Solat berjemaah

Bismillahhir rahmanir rahim..
Ya Allah,, Yang Maha Berkuasa,
Sang Pemberi Nikmat,
Yang tidak mengantuk lagi tidur,,
sentiasa memerhati akan setiap tingkah laku hambaMu.,.
sama ada dlm mereka sedar atau tidak..
smoga aku dan sahabat2 skelian sntiase berade dlm keadaan maaruf..amin..

Baiklah,, first nye,, saye amat berharap agar teman2 sekalian berade dlm keadaan yg sentiase sihat dan smakin bertambah kecintaan pada Rabb.. insyaAllah..
ermm,, skang musim cuti an??,, so,, kalian berade dimane??.. hehe.. x kisahlah.. smoga setiap ape yg kite lakukan dlm seharian akan mmbuahkan hasil yg baik diakhirat kelak.. insyaAllah..
mule2 nye nak cite pasal cuace.. hehe..
cuace tempat saye melancong skng ni (kelantan )ialah.. hujan.. ermm... hujan dari pagi smpai malam.. tapi x de la lebat sangat.. cume hujan je... syukur Alhamdulillah,, smoga mmbawe berkah ..amin.

Dalam cuace sebegini.. x mustahil akn mnyebabkn berlakunye sedikit kesulitan kepade kite tuk melakukan tugs2 harian.. sbagai contoh..
1) nak sidai baju kat mane? baju plak akan lembap
Astaghfirullah hal azim,, siap tulis nombor lagi.. mcm banyak je.. ya Allah..ssunguhnye tiade ape yg Ko berikan mlainkan tuk mngajar kami tuk mnjadi hambaMu yg taat..

Namun,, ade juge yg beralasan x nak ke masjid bagi lelaki tuk tunaikan solat berjemaah kerana hujan.. disini bukannye saye nak cakap salah x pegi surau kalau musim hujan macam ni..
tapi,, jika difikir kmbali,, kalau solat di rumah,, agak2 jam brape nak mula solat tu?? lepas tu,, agak2 solat ngn sape?? lagipun,, lelaki wajib solat di surau dan berjemaah..


Dari Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Demi Zat yang jiwaku ada di dalam genggaman kekuasaan-Nya, nescayalah saya telah bersengaja hendak menyuruh supaya diambilkan kayu bakar, lalu dicarikanlah kayu bakar itu, kemudian saya menyuruh supaya shalat dilakukan dengan dibunyikan azan dahulu untuk shalat .tadi, selanjutnya saya menyuruh seseorang lelaki untuk menjadi imamnya orang banyak - dalam shalat jamaah itu, seterusnya saya sendiri pergi ke tempat orang-orang lelaki - yang tidak ikut berjamaah - untuk saya bakar saja rumah-rumah mereka 'tu." (Muttafaq 'alaih)

Lihatlah, betape tegasnye Baginde Rasulullah s.a.w akan pengerjaan solat berjemaah, amalkanlah sunnahnye..insyaAllah same2


Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Ada seorang lelaki buta matanya datang kepada Nabi s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah, saya ini tidak mempunyai seorang pembimbing yang dapat membimbing saya untuk pergi ke masjid," lalu ia meminta kepada Rasulullah s.a.w. supaya diberi kelonggaran untuk bersembahyang di rumahnya saja, kemudian beliau s.a.w. memberikan kelonggaran padanya. Setelah orang itu menyingkir, lalu beliau s.a.w. memanggilnya dan berkata padanya: "Adakah engkau mendengar azan shalat?" Orang itu menjawab: "Ya, mendengar." Beliau s.a.w. bersabda lagi: "Kalau begitu, kabulkanlah isi azannya itu."

Subhanallah, hatta org sakit skalipun kene datang,, inikan pula kite yg masih diberi pinjaman tubuh badan yg sihat lagi kuat.. "bercucuktanamlh didunia tuk mengecapi taman bunga yg indah diakhirat kelak.. insyaAllah...
Bile bercakap pasal solat berjemaah ni,, kite sume sedia maklum,, bahwe ianye merupekan fardhu kifayah,, namun.. jelaskan kite akan maksud fardhu kifayah itu..
iaitu,, jika sudah ada dlm klngn kite yg melakukan perkare yg dituntut itu seperti solat berjemaah sudah dikira bebas dari mnanggung dosa bagi pihak org len..
namun,, seramai mane yg melakukannye... adekah cukup sekadar 5 atau 7 org untuk mengerjaknnye... sedangkn hampir 100 org tidak mngerjaknnye...

kesimpulannye... lakukanlah .. jngnlah kite mngamalkan sikap lepas tangan kerana diakhirat kelak akan diminta pertanggungjawabannye... same2 renungkan.. insyaAllah
Maaf atas segale kkurangan.. dari saye, hambe Allah yg mncube tuk menjalankan tugas sbagai seorng khalifah dimuka bumi ni..
maaf juga,, kerna saya ni suka bangat omongnye dalam bahasa indon.. enak bangat.. hehhe
Assalamualaikum..

Saturday, December 10, 2011

Lets gain our ibadah...

Bismilillahhir rahmanir rahim..

Ya Allah,, Yang Maha Berkuase,
Smoge aku masih diberi pluang,
Hamba yg alpa lagi leka,
smoge sumenye berjalan dgn lancar..insyaAllah

Sedikit perkongsian .. smoge kite same2 dpt ambik iktibar dan pngajarn darinye.. insyaAllah ..
Tajuk die adalah .. memelihare kelangsungan amalan,,

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, supaya hati mereka itu khusyu' untuk mengingat-ingat kepada Allah dan kebenaran yang turun kepada mereka itu - yakni al-Quran. Janganlah mereka itu berkeadaan yang serupa dengan orang-orang yang telah diberi kitab-kitab pada masa dahulu - sebelum mereka, tetapi mereka telah melalui masa yang panjang, kemudian menjadi keras lah hati mereka tersebut - yakni enggan menerima kebenaran." (al-Hadid: 16)


Adapun Hadis-hadis yang menerangkan bab di atas itu, di antaranya ialah Hadisnya Aisyah r.a : "Mengerjakan agama yang tercinta di sisi Allah ialah yang dikekalkan oleh orangnya - yakni tidak bosan-bosan melakukannya sekalipun sederhana." Hadis ini telah disebutkan dalam huraian sebelum ini -

Selain Hadis di atas ialah:

Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash radhiallahu 'anhuma, katanya: Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepadaku:

"Hai Abdullah, janganlah engkau seperti si Fulan itu. Dulu ia suka bangun bersembahyang malam, kemudian ia meninggalkan bangun malam itu." (Muttafaq 'alaih)

Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. itu apabila terlepas dari shalat malam, baik kerana sakit ataupun lain-lainnya, maka beliau bersembahyang di waktu siangnya sebanyak dua belas rakaat." (Riwayat Muslim)


Sume ni saye ambik dari Riyadus Salihin - Imam Nawawi...
maaf jika saye x dpat nk explain it briefly.. smoge shabat yg bijak pandai sume dapat mmhaminye dgn baik,,
maaf diatas segala kkurangan.. moga post kali ni dapat kite ambik pngajaran dan jika mahukan pmhamn yg lebih terperinci.. ade baiknye kite bertanye pade yg pakar.. insyaAllah
saye juge akn cube mndlaminye..
ok.. Assalamualaikum.. (^_^)

Tuesday, November 29, 2011

..inilah sebenar2 tarbiah..

Bismillahhir rahmanir rahim..
Syukur kepada Allah. pemilik sekalian alam,,
Pemilik segala nikmat dan hidayah,,
Smoge sntiase berade dibawah rahmatnye..
insyaAllah..


Semakin besar ,semakin kusedar bahwe banyak lagi bnde yg masih x jelas dalam hidup ni..
contoh mudah.. makan mee bandung.. rase je sedap.. smpaikan rase nak buat maknn favourite... tapi, tahu ke x mknnn tu ade ape?? die letak ape dlm 2... letak garam ke? letak kicap ke? ha,, x tau.. sbb tu.. kalau nk betul2 .. kite kne tau ape kndungan die... ape ramuan die... barulah x mmbazir duit nak pegi beli.. just buat kat rumah je... hehehe.. faham x.??? ni just analogi je..

Jatuh bangun dalam hidup 2... mmg adat resam dan mmg itulah yg akan dilalui bagi mereka yg bergelar manusia.. sumenye adelah tuk mnyedarkan manusia yg sememangnye leka ni bahawe dunia ni ade pemiliknye.. bahawe setiap ape yg dilakukan .. ade perhitungannye...ade yg mencatatnye..
sbb 2.. setiap kali kite mnyedari akan kesilapan yg telah dilakukan.. kite kene bersyukur pade Allah.. sbb Dia masih sanggup mmbawe kite tuk kmbali ke jalanNye agar kite x terus tersesat jauhhh,, walaupn sudah banyak jlnNye yg telah kite langgar..Alhamdulillah..betape penyayangNye Allah.. tq Allah..

Penyedaran ini telah mmbuatkn diri kite tuk mngetahui bahawe betape kerdilnye kite.. betape jahilnye kite akan ilmu.. betape ceteknye kite akan ilmu.. namun,, ini sume x sepatutnye mnjadi pnyebb tuk kite sume tuk tidak mnyebarkan ilmu... sebarkanlah ilmu selagi ianye x bertntangan dengan syarak.. insyaAllah.

Sesunggguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan — Imam Hasan al-Basri
(ambik dari sahabt ni.. smoge dpt dijadikan peringatan buat sume..insyaAllah,,amin)
Maka,, janganlah kite berputus ase.. kerane putus ase itu dtangnye dari syaitan laknatullah..tibe2.. teringat seketike pade ceramah seorng ustaz ni.." syaitan ni sngt bijak.. mule2 die hasut kite.. die gode kite supaye buat jahat.. so,, kite pun termkan pujuk rayunye dan melakukan perkare buruk yg disuruhnye..lepas tu,,bile hati disentuuh dengan hidayah Allah.. mulalah kite rase nak bertaubat.. rase cm sedih je.. rase cm nak dekat dengan Allah.. haa,, mase ni.. syaitan da panik tau.. tapi,, die ttap cool and gune care len.. iaitu die tetap hasut kite dngn menanam rase putus ase dalam diri... die akan patahkan smangt kite dngn mengatakan.. masakan Allah akn terime taubat ko dengan ape yg telah ko lakukan.."
haaa.. jahatkan.. mka,, sbb itulah kite kene kuat semnagt.. mereka yg cepat berputus ase  adalh mereka yg mmbiarkan drinye dikontrol oleh syaitan.. namun, mmg x dapat dinafikan akan kesulitan utk mnghadapinye.. mmg susah.. payah.. namun, itulah sebenarnye perjuangan yg harus kite "face"kn.. insyaAllah. berbekalkan pengharapan yg mndalam terhadap Allah akan mnguatkan kite dalam setiap cabaran yg bakal ditempuh..
Ayuh!!! bersemngatlah... inilah sebenarnye tarbiah yg kite cari...

ingat.. segale bntuk perkare yg dilalui dlm kehidupan ni adalh ujian.. same ade kite mnyedari atau tidak.. itu bergantung pade kesedaran kite akan rentak kehidupan ni.. maka,, janganlah berputus ase dn sentiaselah mmohon hidayah darinye..

kadang2 kite mngharapkn sseorng tuk mmbimbing kite.. kerane sikap manusia itu suka bergantung.. namun.. sebenar2 tmpat berharap adelah pade Allah.. mngkin bukan die yg kite harapkan.. mungkin kite yg die harapkan.. oleh itu,, pandulah manusia dikiri kananmu agar x terus hanyut dibawa arus dunia...
jadiknlah segalenye sebgai bntuk tarbiah pade diri..
tatkala merse diri tu sudah jauh.. cepat2lah pulang.. insyaAllah

maaf diatas segale kesilapn.. smoge sedikit perkongsian ni dpt kite jadikan pngajran.. insyaAllah
terima kasih,,, kerana kehadiran kamu sume mmberi smngat padaku utk terus berjuang dijalan Allah..
smoge kite sume terpelihare dari hasutan  iblis dan godaanye ..amin

Assalamualaikum

 

Thursday, November 24, 2011

Hakikat sebenar..

Bismillahhir rahmanir rahim,,
segale puji bagi Allah atas segale nikmatNye..
mmberi aku pngertian akn hidup ini yg sbenarnye,,
mnyedarkan aku akan amanah hidup yg sebenar,,
smoge perlindunganMu sntiase mmayungiku..


Alhamdulillah,, hemmm,, da brape ari ek x post... hehe ..
smoge setiap ape yg aku lakukan akan mndapat perhitungn dariMu..
smoge sumenye benar dan betul..

Ya Allah,, smoge aku tetap bersedia dan sentiase bersemangat..
teman2 sekalian... sedarlah.. kite dilahirkan,diciptakan tuk mnjadi khalifah..
tuk mnegakkan kalimah LA ILA HA ILLALLAH...
sudahkah kite persiapkan diri?
jangan sampai ajal mnjemputmu dahulu baru kamu mahu bertindak..

mulakan dari sekarang,,
sematkan dalam diri,
tuk Allah, Islam,Rasul..
contohilah sikap dan ambillah pngajran dari mereka zaman dahulu kala,
sntiase muhasabah diri.. insyaAllah

 kerane itulah tiket kite ke syurge kelak..

Amin

Friday, November 18, 2011

pahala dimana sahaje....

Bismillahhir rahmanir rahim,,
syukur kepada Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
sentiase mmberikan aku smngt dan keinginn utuk terus berdakwah dijlnMu,,
Amin...smoge usaheku yg x sebrape ni akan mndapat pnilaian yg terbaik dariMu..insyaAllah

Pada hari jumaat yg sangat mulia ni.. same2lah kite pertingkatkan amal ibdat..
dan bukn hanye hari jumaat je... everyday pun kene tngkatkn amal ibdat jugak...
Allah telah mmbahagikan mase tuk kite bekerja dan berehat ,,
maka penuhilah kedua2nye dgn sebaik2nye..

Alhamdulillah.. baru slesai mnjamu slera bersame teman2..
wlaupun makanan yg disediakan tidak sehebat mane...
namun matlamat tuk merapatkan ukhwah.. insyaAllah akan terus mekar...
Baiklah... bile sebut pasal ukhwah.. ianye lebih kurng same dgn hubungn manusia..

so.. hari ni saye nak kongsi citer sikit kt sahabt2 yg berilmu sume...
sebelum 2... suka saye utarekan bahawe sya x lebih dari hanye seorng insan yg lemah dan hine,,
sntiase terperngkap dgn dosa..
dulu.. saye suke sngt tengok citer indon... sampai pandai ckp indon.. hehe,, teruk kan...
tapi,,, smpai skrng pon suke jugak tngok citer.. tapi bukan indon la.. dah berubah ke citer korea lak...
(aina ni,, apehal nak citer yg die suke kt sini plak???tajuk ape yg die nak ckp senanye)

hehehehe.. senanye,, setiap ape yg saye citer x kan x de benda yg x bersngkut paut dgn tajuk..
maknenye,, citer tu ade kaitan la ngn tajuk saye kali ni...
ok,,, dlm citer tu,, die ade citer pasal seorng pmnte sedekah...
pminte sedekah ni suke sangat minte bantuan dkat org mase jalan jam..
haaa.... mase ni la die duk jalan2 and ketuk tingkap kete org..
biaselah,, indon mmg cmni.. (maaf kpade sape2 yg berketurunn indon)
saye rase sume tmpat cmni kut... lagipun,, saye hnye citer mngikut ape yg saye nampk dalm tv... jngn marah ek...
ok.. lepas 2,, si pminte sedekah ni pun pergi la dekat tingkap kete Arini (watak dalm citer tu la)
Arini ni baru je lepas kawin dgn Mas Aji yg sudah ade seorng anak pmpuan bername Nabila..
so,, mase pmnte sedekah ni dtng,, Nabila (budak umur 6 tahun).. nak bagila sedekah dekat pminte sedekah tu.. so,, die pun bukak la tingkap..
tapi,, Arini ni melarang die drpd bagi duit tu kpde peminte sedekah tu,,
So,,, si pminte sedekh tu berlalu dgn hampe..
Nabila ni x puas hati dan rase mcm geram sangt...
"apesal x nak bagi plak... kan bagus bagi sedekah tu.. dpt pahala lagi.." omelnye
So,, Arini terus ckp " Mak buknnye sngaje x nak bagi sedekah dekat pminte sedekah tu.. tapi die masih mude.. badannye masih kuat,, die masih mmpu untuk mnggunekn tenagenye tuk melakukan kerje2.. dan masih mmpu tuk mncari rezeki... mak x mau die jadi pemalas tuk selame2nye,, hnye mngharapkan belas ihsan org setiap hari.."
haaaa..... dngar tu.. terdiam juge saye seketika... terfikir dan termenung juge saye.. kate2nye ade betul juge.. kalau saye tngok keadaan sekarng.. mmg ramai org yg mminte sedekah..
mmg x dpt dinafikan bahawe saya mmg x tau akan masalah diorng..
setiap hari berade dikhalayak ramai,, mmbace surah2 dlm alQuran,, berpakaian compang comping... meraih dan merayu dgn wajah yg sangat kasihan...
tibe2 saye rase cm,,, eeeiii... tipu... korng sume mesti pure2 miskin.. ala ,, macam dalam drama la..
tapi, saye x de la.. kutuk die depan2.. just saye ignore je la...

lagipun.. saye ni seorng  suke kaji.. mngkaji manusia.. so,, berdasarkn pmerhatian saye.. saye pernah perhatikn gerak geri salah peminte sedekah ni...
mase mula2 jumpe saye,, pemakaiannye dan sifatnye sangat bagus,,mnutup aurat dan dtngannye ade tasbih, tawaddhuk,,..kalau mase ni saye dah ade anak,, nak je saye ambik jadi menantu (hehehe,, gurau je,, saje nak kecindan sikit ). then... yg ni x pe,, baguslah bagi saye,, tapi.. yg mmranjatkan saye ialah apbile tibe mase kemuncak pnyelidikan saye iaitu mase azan.. saye terkejut sangat.. kupikir hujan hngge ke tengah hari rupe2nye hujan turun ( hehe,, x tau sngt idiom bahase melayu.. x pandai)..
haaa... nk tau x kwn2,, saye betul2 mngharapkan ape yg saye impikan dlm kajian seblum ni..
rupe2nye ade yg x pegi solat.. (lelaki)..
saye rase sangat terkilan.. kenap boleh jadi mcm ni? seharusnye,, dlm kesulitan ni,, Allah lah tmpat kite sume bergantng,, selain usaha yg mntap.. perhubungan dengnNya x boleh putus.. jngn lengah..nasihat brsame..

so.. oleh kerane sngt geram,, saye jadi geram dan x tau la ape perkataan yg seangkatan dngnnye... dngn pmnte sedekah..
pernah sekali,,mase saye keluar kebandar,, tibe2 saye dhampri oleh seorng budak pmpuan...
die datng dan mmbacekan surah al-ikhlas pade saye.. dngn harapan saye akn bagi sedikit sumbngn..
mase ni saye mmg nakal and x tau la nape la boleh ade perngai cmni..
jadi,, saye suh budak tadi bace surah al-masad..
agak2 die boleh bace x??
haa,,,, ternyate die x leh bace.. terkebil2 matenye melihat saye..
saye suruh die berulang kali.. tapi die x mmpu..
wlaupun mcm 2,, saye ttp bagi sedikit sumbngn padenye...
saye buat cm2 sbb saye tngah nak kaji ...
ksimpulan yg dpt dambil drpade budak tadi.. kite jngn melakukan ssuatu kerana selain Allah..
contoh.hafal ayat al Quran tadi sbb nak raih belas kasihan org... mmg tu la yg dapat.. tapi,, cmne pule dngn Allah,,, adekah kite sudah beramal tukNye..?? renungan bersame

ok.. teruskn lagi ye...lepas saye dapat tau pergntungan ssetngh dari mereka terhadap Allah adelah kurng.. saye rase mcm nk marah dan rase nk mnyumbang langsung x de.. iisshhh,, terukkan saye...
so,, saye ambik tindakan tuk x kan bagi ape2 sumbngn pade mereka yg merayu2 di tepi jalan..
Astaghfirullah hal azim.. apbile kejahilan menguasai diri.. maka sikap inilah yg muncul...
tapi.. saye ttp berfikir smse mnjalani khidupn ni,,,
" habis tu,, mase mane yg diajar oleh islam tntang sedekah"...
bile saye nak bagi sedekah??,,
so.. saye ade la bertnye akan hal dan masalah perngai saye ni kepada yg pakar..
diorng ckp ape tau.." aina,, setiap ape yg kite bagi dngn ikhlas akan mmbuahkan hasil dakhirat kelak..
maknenye ape?? maknenye,, jngn tengok pade org.. bagilah sedekah pade sape2 saje.. ganjarannye ttp akan dberikan.. x kisah la org yg kite nak bagi sedekah tu perangai cmne... at least,, rase geram dihati kite terhadapnye akan mndapat perhatian Allah,, dan Allah akan bukakkan pintu hatinye tuk berubah..."
haaa... Astaghfirullah hal azim..betape teruknye saye.. terlalu mngikut perasaan tnpe mmikirkan akan hikmah disebaliknye..

oleh itu.. kini saye sedar akan erti sebenar ssuatu perkare itu..
melayari khidupan yg serba mencabar ni..sedikit sebnyak mngajar saye erti sebuah kehidupan yg sebenar...
buat insan yg dhaif sperti saye ni.. amt mmerlukan banyak pelajaran dan tnjuk ajar...

kite mestilah melakukan ssuatu itu hnye kerana Allah smate2... bukan kerana ape,,
jike saye nak bersedekah,, sye hanye kene buat kerana Allah... bukan sebb ape... pahala dimana sahaja..
jngn jadikn mereka sbagai pnyebb kite tuk x mmpu tuk meng'up'kan pahala kite..
berusaha tuk ikhlas sebaik mungkin.. husnuuzonlah dgn sebaik mngkin.. kerane itulah sebaik2 penawar hati..

Thursday, November 17, 2011

()()() pelayaran seorng hambe ()()()

Bismillahhir rahmanir rahim...

Alhamdulillah ,, syukur kpada Allah kerana tlh mmpermudahkn segale2nye,
Rahmatilah diri kami sume smase berade dimajlis muhasabah ini..
Kurniakanlah hidayahMu dan terangilah hati kami dgn Nur cahayeMu,,
Berilah kami kefahaman agama yg mantap dan bantulah kami tuk mngamalkannye dlm kehidpan sharian,
Smoge smakin bertambah keinginan kami tuk mnyemai cinta padeMu,,Amin


Hujan rahmat yg turun mncurah2.. sudah cukp menandekan betapa pemurahnye Kau,,,
Sntiase berbaik sngka padaMu adlh salah satu care yg paling berkesan tuk patahkan pedang si iblis...
smkin aku hidup.. insyaAllah.. smakin aku kenal erti hidup yg sebenar,,
kdng2 mmerlukan pengorbanan dan kdng2 ssuatu kbahagiaan itu x hadir dalam care yg kite ingnkan / impikan.... maka terimelah dgn hati yg terbuke dan redha,,
mungkin itu lbih baik drpd ape yg kite inginkn...


Baiklah kawan2 yg budiman sume,,
rase mcm serba salah plak sbb da lame x post... hehe.. maaf banyak2 ye..
by the way,, blog saye pun dah bertukar wajah,, maka,, insyaAllah diri pun kene bertukar jugak...
hehe.. nak bertukar jadi ape ye????
nak jadi fatimah ke??? nak jadi hawa??? nak jadi aina???
haaa... x pe ,, yg penting bertukar atau berubah kearah kebaikan..
( yg tu gurau je,, maaf)


Astaghfirullah hal azim,,
sekadar tuk muhasabh diri..
kdng2 diri yg hina ni tewas bile bertarung dgn syaitan,,
terikut2 budaye yg dktengahkan oleh sang iblis...
astaghfirullah hal azim,,
Ya Allah .. kuatkanlah hambaMu ini.. ssngguhnye tiade yg lbih indah dimate org beriman melainkan pandangn akhirat.. smoge aku trgolong dlm glongn org2 yg beriman,,,


melayari kehidupn yg bermasyrakat,
kdng2 terlalu bnyak mmberi alasan tuk melakukn ssuatu perkare yg x berfaedah,,
mnghalalkan yg haram dan sebaliknye,,
terlmpau mngikut kate hati,, kdng2 tidak menyedari diri sudah terbabas dlm diam,,
Nauzubillah,,
smoge dgn perubahn yg berlaku dpt mndekatkn aku lagi pade Sang Khaliq,,
Menyedarkan dan mmbangunkan diri dari buaian mmpi yg panjang,,


sungguhpun satu ujian sudah lepas, masih x bermakne aku akn mmpu tuk mmbuang maseku dgn bnde x berfaedah ( rehat),
kerana,, ujian itu xkn berhnti selagi diri boleh bernafas,,
teruskan perjuangn,, sehingga ke akhir nafas,, kerna matlamat kite  ialah tuk berehat diatas kerusi emas didalm syurga kelak,,, insyaAllah..


Smoge coretan yg x seberape dan serbe kelemahan ini, dpat kite ambik pngajaran darinye,
Ya Allah.. maafkanlah hambaMu ini,, kdng2 berkata2 tnpe mmikirkn akibatnye,
sngt hina dan jahil diri ni... smoge ape yg aku perkatekan ni dpt mnjadi bahan muhasabah dan akn aku amalkan serta akan terkesan dihati pembace yg hatinye sntiase idahagekan ilmu...Amin.


antare contoh teladan yg baik... bersame mnuju redhaNye..

Smoge "aku cinta Allah" tidak hanye dibibir,, malah turut tersemat kemas diqalbu...Amin

Sunday, November 13, 2011

Mulalah dari sekarang !!!!!!!!!!!! insyaAllah

Bismillahhir rahmanir rahim..
Alhamdulillah... gembiranye hari ni... dpt jugak aku mnjejakkn kaki ke Juasseh... thank you Allah..
bnyk kenngn manis dan pahit berlaku akn ku jadikan pngajran dlm hidup.. InsyaAllah
Sykran buat umi (mentor) trsyang tuk sgalenye...

Ya Allah,, limpahknlah ketenagn padaku dlm meneruskn perjuangan dijalanMu...
smoge aku x mnjadi fitnah pade agame.. insyaAllah,,
perlancarknlah segala urusanku...
andai kbencian atau ketidakselesaan makhluk akn mnyelubungiku jika aku berada dijlnMu,,
maka teguhkanlh aku dn lmbutkan hati mereka...
Serta jngnlh Kau biarkn  aku berputus asa dlm mnyebarkan dakwahMu..Amin..
Smoge ini sume tak hnye mnjadi kate2 dimulut...
tapi turut dpt dilaksanakn dlm pngamaln seharianku,,

Baiklah kwn2...
seblum 2,, mohon maaf sbb bnyak sangt emosional kat cini and sblum ni.. hehe
malu lah.. hrp.. kawan2 dpt ambik pngajaran atau iktibar dari kate2 saye... insyaAllah
ok lah.. da x nak cite pasal sedih2... skng kite kene ade smngat tuk brubah... yaa... berubah!!!!!!!!!
berubah kearah baik!!!!!!!!!!!! insyaAllah..

Ok,, sblum ni,, saye bnyk duk citer pasal "insaf" kan. so,, kite the next stage ialah kite kene berubah.. barulah tercapai matlamat kite sume .. insyaAllah.

 Firman Allah dalam Surah Al-Hasyr (59:18):
18. Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari Akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan), bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuannya akan segala yang kamu kerjakan.

So, ayat diatas jelas mnunjukkn betape pntingnye bagi kite sume tuk menghitung amalan yg telah kite sume buat. Lau nak ikut ayat senang ialah,, pasai ape bende lain kite boleh kire,, tapi perkare akhirat ni kite x leh nk kire... haaaaaaaa... same2 renungkan ye...
Duit tuk belanje minyak ke Kelantan kite boleh nak bajet,,, semestinye duit tuk akhirat kite kene lebih bajet.. sbb ni adlh suatu prjalann yg sangt jauh .

 Dalam ayat seterusnya (59:19) Allah memberi peringatan untuk kita tidak melupakan perintah-perintahNya.
19. Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasik (derhaka).
Perkaitan antara kedua-dua ayat ini menunjukkan bahawa kita menghitung diri adalah dengan mengikuti perintah Allah.
Islam sebagai agama petunjuk kepada penganutnya.
Ia bukan hanya teori tapi praktikal untuk setiap urusan manusia. Yang membezakan seorang muslim dan mukmin adalah pada amalannya.

 Sepertimana Allah menekankan dalam ayat seterusnya (59:20):
20. Tidaklah sama ahli neraka dan ahli Syurga; ahli Syurgalah orang-orang yang beroleh kemenangan (mendapat Segala Yang diingini).
Memang berbeza antara dua golongan ini. Ibarat langit dan bumi. Jurangnya sangat ketara antara penghuni syurga dan neraka. Salah satunya dalam rahmat dan satu lagi dalam kelaknatan.
Jadi timbanglah dengan neraca iman, ke mana lebihnya kita? Ke jalan redha atau kebencian Allah?.. renungan bersame.. isnyaAllah,,

Jadi di sini saya ingin berkongsi beberapa cara untuk bermuhasabah yg berjaye saye kutip dari laman i luv islam.., semoga dapat memberi manfaat. insyaAllah

01.Mengingati mati. Ini cara terbaik untuk bermuhasabah. Mengingatkan diri tentang kematian yang pasti terjadi membantu kita memuhasabh diri. Secara tidak langsung menjadi pendorong untuk kita menambah amal kebaikan.
02.Mengingati kelemahan diri. Dengan kita menilai kelemahan diri kita secara tidak langsung membantu dalam memperbaiki kelemahan diri. Cara lain ialah dengan menukar kelemahan itu menjadi kekuatan. Sebagai contoh kita cuba kurangkan sifat suka berkata perkara-perkara lagha dengan berzikir, mungkin nampak jauh sangat perbezaannya, namun andai cuba diamalkan, InsyaAllah akan jadi kekuatan akhirnya.
03.Tidak membesarkan kekurangan orang lain. Janganlah dibesar-besarkan kekurangan orang lain kerana hakikatnya Allah menutup-nutup kekurangan kita. Andai kita menutup kelemahan orang lain, Allah akan melindungkan kelemahan kita.

04.Menjadikan kebaikan orang sebagai kayu ukur untuk kita. Dalam hal amalan kebaikan, amatlah wajar untuk kita meniru orang lain. Jadikan ia sebagai penanda aras untuk kita dan letakkan sasaran untuk menjadi yang lebih baik dari orang lain.
05.Menjadikan Rasulullah SAW sebagai ikutan utama. Sangat jelas bahawa Nabi junjungan mulia contoh terbaik buat kita. Mulakan dengan mengamalkan perkara-perkara yang menjadi sunnah baginda.
06.Berdoa sebanyak-banyaknya agar Allah mudahkan kita untuk berubah dan memperbaiki diri. Allah yang memegang hati kita dan Dia jugalah mampu membuka hati kita untuk suka kepada kebaikan dan membenci kejahatan. Hidayah itu milik-Nya jua.

Justeru itu, baiklah sahabat2 yg berilmu sekalian.. smoge sdikit sbnyk perkongsian kali ni,, dpt kite sume ambik pngajaran darinye.. so,, cubelah tuk jadi yg terbaik dan sentiaselah mengharapkan keredhaanNye,,
Kenkadng kite kene renung,, adkah rase gembire yg kite rase skng ni merupakn suatu nikmat atau sebaliknye... kite harus sntiase berhati2 dlm mnjalani kehidupan.. teringat seketika kate2 seorng shabat.. tapi x sure la sangat.. die cakap.. Rasulullah.s.a.w ,, kalau die geli hati die akan senyum biase je.. tapi kalau bende tuk amat menggelikan hati.. baginda hnye akn senyum dn menampakkan gigi... tapi x de lah sampai ketawa terbahak2 ...so,, cube renung kite plak... sme2 ye kite berubh kawan2...
Yg baik tu,, kite ambiklah ia sbgai pengajaran .. tuk khidupan yg lebih bermakne kelak.. insyaAllah..

oklah,, mmnadngkan esok da nak start exam SPM... sye nak ucapkn semoge berjaye buat adik saye Nurul Ainin Binti Sukri... buat elok2 eh... jngn lupe mntk maaf ngn ibubape sblum pegi skolah... x lupe juge tuk sume yg ambik exam... termasuk diri saye juge.. hehe.. smoge aku dan kwn2 yg len dpt buat yg terbaik.. insyaAllah.. be the best among the best... alhamdulillah...
smoge serbe sedikit perkongsian hari ni dpt kite laksanakn dlm usahe tuk menjdi insn yg dekat denganNye...insyaAllah
maaf diatas segala kkurngn.. dari saye, insan yg sngt dhaif ,,

Wallahualam

Friday, November 11, 2011

.....(-__-).......

Bismillahhir rahmanir rahim..
Alhamdulillah, syukur x trhingga kpd Allah krna masih mmberi pluang kpadeku tuk mmperbetulkn ape yg x betul slame ni... mohon maaf kepade tman sekalian jika ade terguris rase spnjng kite brkenalan...
Tatkala rahmat yg dpinta itu mnjmput,, terase diri bgitu hina... trase sprti x mahu melihat dunia.. Astaghfirullahhal azim... Ya Allah,, kuatknlah aku dlm mnjalani khidpan yg sngt mncabar ni...

Kdng2 ape yg dlafazkn x same dgn ape yg dlakukan..
Mnasihati manusia kearh Mu,, kdng2 diuji dgn kata2 sendiri..
Bmbnglah hambaMu yg sngt lemah ini..
Tiade yg kuimpikn mlainkn ilmu agma drimu yg bisa mndekatkn aku lg pade Robbku...
Whai teman skalian... tmn sperjuangan..  Maaf bnyak2 ,,, rase cm x layak nk jadi kwn sbaik kalian... time kasih sbb mmahmi diri ni yg mmg x gune... msih mmpu brtahan wlaupn bnyk sngat karenah....

shabat pmbace sekalian,,,
hargailah mereka didepanmu, dibelakngmu,, dikiri kananmu,,,
berusahalh tuk mnjadi yg terbaik..
teman yg sanggp bersusah snang bersame..
yg berani mnegur jika melihat kesilapannye...
carilah teman yg mmpu mmbawamu ke jalanNye...
sntiaselah mnjage kate2...insyaAllah

hayatilah lagu ni... dituju khas tuk sume yg bergelar teman...

Ku biar kalam berbicara
Menghurai maksudnya di jiwa
Agar mudah ku mengerti
Segala yang terjadi
Sudah suratan Ilahi

Ku biarkan pena menulis
Meluahkan hasrat di hati
Moga terubat segala
Keresahan di jiwa
Tak pernah ku ingini

Aku telah pun sedaya
Tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin
Berderai bagaikan kaca
Oh teman, maafkanlah diriku

C/O :
Oh Tuhan
Tunjukkan ku jalan
Untuk menempuhi dugaan ini
Teman, maafkan jika ku melukaimu
Moga ikatan ukhwah yang dibina
Ke akhirnya

Aku tidak kan berdaya
Menahan hibanya rasa
Kau pergi meninggalkan diriku
Redhalah apa terjadi
Usahlah kau kesali
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi

Sekadar luahan buat teman sume,, smoge kite dpt mnjadi yg terbaik utk mereka..
insyaAllah.. sumenye kerana Allah semate2..
maaf diatas sgale kkurangan..
dari saye insan dhaif yg masih terkapai2 mncari erti hdup yg sbnar...
Astaghfirullah hal azim...

Wednesday, November 9, 2011

Mate saye....

Bismillahhir rahmanir rahim,,
Ya Allah,, wahai Tuhan yng Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,,
Maha Memberi Kesejahteraan serta Maha Menghisab..

Alhamdulillah, bersyukur kehadrat ilahi.. kerana dapat kita berjumpa lagi di rancangan adikku sayang ni ( ala2 tv)
hehe...bersama saya,, hos tetap.. insyaAllah.. Hamba yang dhaif lagi hina..

Baiklah,, adik2 sekalian,, hari ni akak ingin menceritakan tentang kisah spongebob...
haa.... sape2 yang x pernah tengok lagi.. kunjungilah tv9 dekat dihati.. setiap hari.. pada jam 5.30 petang..
insyaAllah,, serba sedikit daripada cite tu dapat kite ambik pengajaran darinye..

Hehehe.. malu la plak...
ok... ingat lagi x citer spongebob,, akak x sure episod yg berape... tapi citer ni mengisahkan betapa sanggupnye spongebob ni berkorban demi untuk menggembirakan hati orang...
cmni citer die.. pada suatu hari,, Mr. Crab ade buat satu aktiviti yg mane dikhaskn untk kanak2... 
die ni biaselah.. nak kutip duit budak2 ni... so,, sume budak2 datang... lepas tu.. budak2 ni pun bayar la duit kat Mr. Crab ni.. Namun,, x de aktiviti yg best kat c2.. so,, budak2 ni pun bengang la dengan Mr.Crab.. so,, diorng protes la..
Dalam kekalutan ni,, nasib baik ade Spongebob,, so.. dielah yg tolong settle up kan masalh ni..
Tapi,, die x tau nak buat ape ngan budak2 ni...
Lantas die teringat akan botol buih2 yg die slalu bawak ...
so,, die keluarkan botol buih2 tu dan cube meniup buih2 tu... mase meniup 2,, die menerime dugaan yg hebat... yag mane,,, die di "bbuuuuuuuuuuuuuuu" oleh budak2 kecik 2...
so,, sedikit sebanyak melemahkan semangat die...
sume budak rase macam nak marah dan ade yag nak balik...
Namun,, tibe2,,,,
"PpPPPPooooooPPpp"... bunyi belon air tu pecah... lepas tu bunyi plak
"AAAAaaaaaAaaaa... mate saye..." satu suara yg kuat kedengaran.. lantas menarik perhatian bbudak ni....
nak tau x ape??????????/
rupe2nye... belon air yg pecah tadi terkena mate spongebob...
"oooouuuuuuccchhh.." sakit si,, bayangkan air sabun masuk dalam mate kalian.. ape rase??? 
(AMARAN : JANGAN BUAT AKSI NI DIRUMAH ANDA!!)

dalam kesakitan itu.. tibe2...
"HHHaaahhhhaaaaahhaaaaa......" kedengaran suare orang duk gelak.. kuat sangat....
rupe2nye.. budak2 ni.. berase geli hati melihat keadaan itu.. diorang x kisah ape yg dirasekan oleh spongebob tu... diorng x tau,, betapa menderitanye spongebob... ape yg diorng tau.. spongebob sakit.. mate die merah.. tu je.... ( comel)

Tapi kan kawan2... perkara ni langsung x menaikkan kemarahan pade spongebob.. malah die turut berase senang hati apabile melihat budak2 ni ketawa terbahak2...
die rase bahagie,, die rase mission die complete...
so.. die apalagi... die tiup lagi,, dan bairkan buih sabun tu,, masuk dalam mate die... berasap mate die... 
lagi berasap.. lagi kuat budak ni gelak..
last2 skali.. budak ni pulang dengan penuh kepuasan dalam hatinye..
meninggalkan spongebob dlm keadaan menangis dalam kegmbiraan


haaa......... baguskan spongebob..
sanggup berkorban tuk org len... heemmm.... macam mne plak ngn kite???????????
mmpu ke kite jadi cm die????
" ek eleh,, die tu kartun aina,, aku ni manusia.. mane boleh??"
hemm.. tu lah die..manusia.. mmg akan alami masalah x percaye or yakin pade diri..
kite ni.. kalau nak berjaye kene yakin pade diri...
kalau x yakin,, macam mane nak jawab dalam exam???
cth : eh,, nombor satu ni A ke B ek??? emm (x percaye pade diri ,,, last2 x jawab...tinggal kosong.. markah pon kosong jugak... Nauzubillah)... so konklusinye kite kene yakin pade diri... 
dari citer spongebob ni,, kite dapat ambik pengajaran yg mane ,, kite mestilah sanggup berkorban untuk org len.. hehe,,(asyik dari tadi je perkataan korban ni... mybe ade kaitan kut ngn raye korban baru2 ni)

Tapi.. sbgai org islam.. kite mestilah sanggup berkorbn kpade ssuatu perkare slagi ianye x melanggar syariat islam.. kite x boleh berkorban sperti :
>>> " emm,, aku kene berkorban untuk die... sbb dielah satu2 nye cinte hati aku...".. so,, budak pompuan ni pun sanggp berkorban dgn mmakai pakaian yg x menutup aurat kerana khuatir dirinye akan ditinggalkan oleh si jejaka tu... ni contoh ye.... haaaaaa... korban yg ni mmg salah... malah haram disisi agame islam
tapi.. lau kite sanggup berkorban untuk islam.. contohnye ;
>> aku rela korbankan kesoronokkan didunia semata2 tuk mengejar keseronokan diakhrat... haaaaaaaaa... yg ni la bagus.... tapi x bermakne tolak terus... makne ayat ni ialah... die sanggup korbankn hawa nafsunye yg mane sntiase mencube tuk lawan perintah Allah...
Smoge kite tergolong dlm glongan merka yg sanggup berkorbn dijalan Allah.. insyaAllah..

Baiklah... berbalik pade cite tadi... kite bukannye juz rela berkorban tuk bagi manusia gmbire je.. tapi yg paling utame kite kene bagi Allah gembira dgn kite.. redha dengan kite... tapi,, sjauh mane kite mmpu lakukannye...
teringat sketika kata2 seorng sahabat karib saye... "cube renung balik,, dlam mase x kurang 20 minit,, dah berape bende baik yg kite boleh buat??? susah beb nak jumpe...nk bagi salam pun susah,,,, tapi dalam mase x kurang 10 minit,,, dah bertimbun benda buruk yg dah kite lakukan... contohnye ape,,, mengumpat la,, caci dalam hati la,, riak la...
haaa..bnyakkan.,,, Nauzubillah.. sbb tu kite kene zikir.. or tngok bende yg boleh mndtangkan pahala / kesedaran / keinsafan dalam  diri.. mcm tengok AlQuran, wajah mak ayah ( alamak,, sedih la plak bile sbut name mak ayah..,huhu... x pe.. sabar2...) insyaAllah.. buat skit2 ,, lame2 jadi la budak baik... aminnn...

baiklah,,, cube fahami or hayati hadith ni betul2... saye ambik dari sumber JAKIM... isyaAllah... ye..

Seorang lelaki bertanya: Wahai Rasulullah sesungguhnya aku mempunyai beberapa orang kerabat, yang hubungan aku erat dengan mereka tetapi mereka memutuskannya. Aku berbuat baik kepada mereka tetapi mereka berperangai buruk kepadaku, aku bersabar mengahadapi sikap mereka itu tetapi mereka menganggap sikapku itu adalah bodoh. Kemudian baginda menjawab, Sekiranya benar sepertimana yang engkau katakan itu maka seolah-olah engkau menyuap mereka dengan abu yang panas, sedangkan engkau sentiasa mendapat pertolongan daripada Allah Taala selama mana engkau berada di dalam kebenaran atas perkara yang demikian itu.

Soo.... dari hadith ni,, dapat dhuraikan bhwe:
1.Islam mengajar umatnya supaya banyak bersabar di dalam semua keadaan sama ada ketika senang atau pun susah kerana ia merupakan pengukur darjat keimanan seseorang.
2.Islam mengajar umatnya supaya jangan membalas keburukan orang sebaliknya menambahkan lagi kebaikan terhadap mereka mudah-mudahan dengan itu hati mereka menjadi lembut dan baik.
3.Allah sentiasa memberi pertolongan kepada orang yang sentiasa sabar dan benar dalam bertindak.
4.Setiap umat Islam wajib menghubungkan silaturrahim dan haram memutuskannya.

berbalik lagi sekali dgn  citer spongebob tadi....
 berbuat baik lah dlm mendakwah org.. maknenye.. kite kene siap sume samade rohani, jasmani, mental, fizikal dlm usaha tuk mndekatkan manusia kapda Allah... bukan senang ye kawan2... amat memerlukan pengorbanan yg sangat besar,, kdng2,, bile kite mati barulah nak baik budak tu...sbb kite kene ingat yg bagi hidayah pade mereka bukan kite,, tapi Allah..
so,, kite hanye boleh berusahe... dan sekuat mane kite berusahe.. so,, insyaAllah,,, Allah akan mmbals kite dngn ganjaran pahala yg sangat besar,, x ternilai dan x terjangka.. insyaAllah..
tapi,,, nak sampai tahap ni bukan senang dan x susah bagi mereka yg bersungguh2.. kerana disediakan bagi mereka pelbagai ujian dan rintanagn samade sari sgi dalaman mahupun luaran.. sbb 2.. dlm ape jue urusan ,, jngn lupekan Allah,, sntiaselah bermohon pade Allah,, agar setiap langkah yg kite buat ni adalah betu dan x salah... insyaAllah..

oklah.. x leh panjang2 .. nanti boring lak,,, nak dakwah ni kite kene bermule dari bawah.. skit2 lame2 jadi bukit,, insyaAllahh... ni pun x tau la,, ade yg bace ke tak,,, x kisah la,,time kasih kpade kawan2 yg berjaye menghabiskn pembacaannye pade post saye yg sangt x menarik ni... maaf ye.. hambe ni hnyalah insan yg sangat dhaif,, masih mengharpkan petunjuk hidayah dariNye,, agar dapat bangun dari lena yg panjang ni..
Wallahuallam..smoge yg baik tu adlah dari Allah dan yg kurang 2, adlh kelemahan insan yg sangat hina ni,, 

Assalamualaikum.. jom amal sunnah nabi.. insyaAllah

Friday, November 4, 2011

Nikmat yg hilang.....

Bismillahhir rahmanie rahim...
Alhamdulillah.. syukur pada Allah..Maha pengasih lagi Maha penyayang..
Tempatku mencari kekuatan...
Tempatku mengadu masalah..
Terima kasih Ya Allah,, kerana sntiasa bersamaku everywhere and anywhere

Harap... kawan2 sume sihat ye... jangan main2 bende tajam tau,,, nnti  tangan luke.. hehe ( nasihat mcm mak je)
emm.... sbnarnye.. x de mood sngt nk ckp ni...
haaaa.... ckp pasal mood... mcm mane ek.. nk kmbalikan mood???
mood nk makan... mood nk cakap.. mood nk tidur,,, mcm2 mood lagi lahhh....huh... x de mood la nak mnaip...hehe... astaghfirullah hal azim... 
saya ni... bile x de mood,,, haaa.. mcm ni la jadinye... ckp pon x tntu arah... hehe,,jgn marah
tapi kan,,, bile diselidik kmbali.. sume ni.. adlh barang pinjaman Allah...
segale rase (hrp phm la ye ) dtng dari Allah.. dan Die berhak tuk tarik balik atau biarkn kite menikmatinye... sebab tu, kite kene sntiase bersyukur dgn ape yg ade...kene jage betol2... mnfaatkn ia betol2.. ini tak,, kenapelah mcm ni?? napelah aku cm2?? die sbnarnye x sedar ade org yg lebih teruk alami mslh dari die...  mase 2.. mule lah nak salahkn takdir... astaghfirullah hal azim...
same2 kite elak ye.. insyaAllah..
Baiklah,, kite kmbali pade tajuk mood tadi : mase ade mood.. fuyyyooo... x ingat dunia.. astaghfirullah hal azim..
contoh :
"azman.. nak maka....n" x habis soal lagi..
"NNNNAAAAKKKK" azman jawab...
tapi... bile x de mood..
"azman... kau, nak makan x?"
"ha.. ape" jwb lmbat2
"ko nak makan x?"
penyoal tu tnye 13 kali.. baru  nk jawab
"hermmm....m.a.k.a.n.... nak ke tak ye.... emmm.... kenape nk makan ye?? hurmmmm.... entahla... x kkkooowwwttt,,,,"
baru nk jawab.. sabar je la si kwan ni... nasib baik x cakap.." makan tu ape ek?".. kalau ckp... hisshhh,, mmg kene penmpar agknye.. hehe.. ( ape la aku ni,, cite bukan2 plak kt cni)

Tapi,, bile kite cube korek balik.. disbalik x de mood ni.. ade ssuatu yg comel, indah, dibelakangnye...
haaa.. sebab apewwww????
sbb sume ni datangnya dari Allah..
haaaa.... mase ni la baru sei sodar,, x do yg kokal kek muko bomi ni... hehe ( paham x?? ha.. ni plak bahasa n.9... almaklumlah.. hidup ni kene blaja banyak bahasa)... hehehee...
{ ek eleh,, poyo la aina.. stakat bahasa negeri sembilan ..nak menunjuk je keje ko.... ape kelas... org len da poi bahasa korea, thai.. and so on }
astaghfirullah hal azim.. bukan nak menunjuk.. tapi,, nk bagi peringtn pada sahabt and diri sndiri tuk sntiasa menuntut ilmu atau mmplejari pelbagai perkara yg mndatangkan faedah.. lagipun,, amat mnyelami budaye atau care sesuatu kaum itu juge merupkn salah satu care tuk berdakwah (dpt dekati org dngn mudah )     ..  insyaAllah..

Allahhu akbar,,, die datang lagi.!!! tolong!!!!
sape die tu???
die tu adelah sifat atau rase x de mood... cmne ni??? sedang menyerang saye ni... cmne nk tulis ni?? cmne nk taip ni?? cmne nk kongsi citer kt kwn2 ni???
Allahhu akbar... kuat2!!! aku kene kuat!!! aku kene taip jugak!!! aku kene lawan bende alah ni!!! gggrrrrrrrrrr.. Bismillahhir rahmanir rahim....  (macam nk jawab exam an??? padahal exam minggu depan... lmbat lagi kut) hehehe..
bukan ape kawan2... skng ni,, kite sume mmg x kn penah lari dari bertarung dgn dri kite lebih2 lagi nafsu yg ada kat dlm diri kite..
ade sebuah cite pasal nafsu ni.. saya rngkaskanlah yo... nafsu ni sangat degil... Allah pernah memasukkannye kdalam neraka kerana x mahu tunduk pade perintah Allah.. lau x silap 7 kali kowt.. maaf, saya ni insan yg dhaif... harap kawan2 sume pham and tau lbih dari saye.. insyaAllah... haa.. nk tunjuk nye.. betapa dogil nafsu ni... make kite kene betul2 bersungguh2 dan berazam tuk lawannye..Allahuakbar!!!

so... kite kene usaha tuk lawan nafsu kite ni drpd buat bnde2 yg x berfaedah.. sbb melawan nafsu juga dkira jihad dijalan Allah,, bahkan merupakn jihad yg paling bbbbooooosssaaaaarrrrrrr......( besar) jika kerane Allah.. insyaAllah..

Gulppp... pelik kan,, anehkan...ajaibkan,,,
masalah sbnarnye .. pasal mood.. tapi telah smpai pade tahap mcm ni..
haaa.... sbb ape???
itulah gunenye ujian yg Allah bagi kat kite... Hey,, kamu ingat Allah bagi saje2 ke....
no..no....and no... x de yg saje2.. melainkn.. sumenye ade hikmah dsbaliknye..
Allah nak tahu,,, how strong we are???
adkah kite mmpu lepasi ujian ni??

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....
Astaghfirullah hal azim.. macam mane ni?? tibe2 idea hilang... nk ckp pe eh???
ok.. mood..mood..mood...
haaa... mcm mane nk dapat mood eh??? ok,, saye cube gtau care2 nenek moyang saye ye,,,
> tarik nafas dalam2 kmudian hembus...sekuat hati.. x kisah nak banyak mane tarik
>pegi basuh muka or cuci diri agar mndapat kesedaran atau kesegaran
>ambik wudhuk dgn penuh ikhlas
> solat sunat dgn penuh khusyuk ( try ye,,, mmg susah nak khusyuk)
> bace Al-Quran... kalau malas sangat.. paksa diri.. pujuk diri.. cakap " kite bace surah yg pendek2 je ye"
> kalau mase tu ssuai tidur,, tidur la,,, lau ssuai makan ,, maknlah
> kalau jumpe kawan.. senyum sesenyum senyumnye.... cube buat lawak ngn diorng... gelak skit2
> Adu pade Allah

Haa.. tngok... last2 kite akn kmbali pade Allah...
lihatlah,, btape perlunye kite pada Allah... wlaupn smata2 nk cari ketenangan hati....
Subhanallah,, 
Astaghfirullah hal azim.. betapa kerdilnye aku...
tapi..bnde2 cmni.. rmai yg x prasan.... dn kdng2 buat perkare yg mnyalahi agama... smbong... x nak mntak tolong pade Allah.. rela,, pegi cari manusia.. Astaghfirullah hal azim
Tibe2 tringat cermah ustaz azhar baru2 ni
" kalau ko rase hebat sangat.. x nak mintak tolong ngn Allah.. sombong.. maka berambuslah ko dari bumi aku!!!"
Allahhuakbar.. hati bagaikan tertusuk dngn ssuatu yg tajam setelah mendengar kata2 darinye..
cube fikir balik.. kalau bukan bumi.. kat mane lagi nak duduk???? nak duduk kat umah mak sedara kat New Zealand??? Akak ipar kak Korea???... x leh!!! sbb pew??.. tu sume Allah punye... 
Justeru itu,, kite sume kene sedar siapakh diri kite yg sebenarnye... 
kite x layak tuk komen or yg sewaktu dgn maknenye... sbb ape??? ni sume bukan milik kite.. hatta ,, tubuh badan kite... so,, mana hak kite???.. x de.. ingatlah kite cume menumpang... so , kalau da tau kite tu menumpng,, buatlah care menumpang... jangn nak over plak,, paham ye...

tapi,, mesti kite sedih kan... dah yg tu bukan kite punye.. yg ni pon bukan kite punye.. abis,, aku nak punye ape??? abis, aina nak punye ape?? da sume brng pinjam...
haaaa... mase ni, kite mesti rase down kan?? ye la... mase ni jugak kite rase betape hina dan miskinnye kite..
dan saye amat berharap agar tiade dlm klngn kite yg beranggapn bahwe Allah itu x adil... perkataan ni saye slalu dngar dlam movie or drama.. harap2 x de lah dlm klngn kite.. insyaAllah.. moge dijauhkan...

tapi.. sedarkah kite,, wlaupun sume ni milik Die.. tapi die ttp bagi kite sume tuk merasai nikmatNye.. cntohnye ape: nikmat rase kenyang,, nikmat rase tenang.. nikmat rase senang ,,, selesa dan bnyk lagi..
lihatlah,, dan rasailah betapa baik dan adilnye Allah.. tapi itulah manusia.. suke mengeluh.. mudah berputus asa.. mudah bersyakwasangka  bile nikmat yg dirasainya hilang secoet... 
kawan2 ,, Allah juz bagi masalah kecik je.. 2 pon da x bleh settle..  bukan stakat tu je...Allah turut mnyediakan jalan2nye skali tuk settlekan masalah ni.. cume manusia je yg sombong.. x nak pakai cara Allah.. koyya.. bongkak depan Allah.. langsung x nak rujuk Allah.. sedangkn jike hambe 2 sedar sbnarnye Allah bukan suke2 bagi ujian or masalah pade die.. melainkan tuk mmbntu mng'up'kn  lagi kite punye pahala bagi mmastikan syurga adlh tmpat pertama dan selamanye tuk bersinggah kelak... insyaAllah..
Astaghfirullah hal azim.. kdng2 saye juge mengeluh jika berlaku atau mnghadapi ssuatu musibah..
Namun ,, usah risau teman sekalian... bertaubatlah dan sentiasalah sedar serta muhasabh diri spnjng hayat ni agar khidupan kite sume xkn dpenuhi dgn tipu daye syaitan .. insyaAllah..
berbalik pade tajuk kite tadi...
mmg saye x de mood.. tapi bile dfikir kmbali.. smpai bile aku nak jadi mcm ni.. smpai bile nak bergntung harap pade org lain.. konklusinye,, cube lawan... kalau x de mood nak nulis.. haa... cepat2 pegi ambik pen or seangkatan dgnnye dan tulis.... lawan juge... hidup ni akn binasa jika kite lemah...
hidup akan bermakna dan bhagie tuk org yg kuat
" Dunia tmpat berletih-letihan.. Akhirat tempat berehat-rehatan"
Namun,, bergntung sejauh mane kite letih dan adakah niatnye semate2 kerana Allah.. kerana rehat yg sbnar2nye hnye dpt dinikmati bg mereka yg meletakkan Allah dihadapan dlm mnelusuri hidup...
insyaAllah,,, smoge kite sume tergolong dlm glongn mereka yg mati / syahid dlm keadaan husnul khatimah...
'mohonlah bantuan dan kembalilah pade Allah..."

insya Allah.. smoge entri yg serba kelemahan dan kkurngn ni dpt kite ambik pngjaran darinye..
yg baik itu jadikn pelajaran dan yg kurang itu sama2 kite jauhkan...
.wassalam.. maaf diatas segala keterlanjuran ,,. sblum 2,, saye nk ucpkan selmat berpuase sunat hari Arafah dan salam aidiladha... dari saye : Hamba Allah yg dhaif  

Marilah sama2 kita amalkan solat sunat taubat sebelum tidur agar kite trgolong dlm glongan mereka yg mndapat hidayahNye.. insyaALLAH.. wallahualam

Wednesday, October 26, 2011

i LovE Kelantan... (^-^)


Bismillahhir rahmanir rahim..
Alhamdulillah,, syukur ko Allah sbb lahirke aku dtmpat hok mano insyaAllah mndpat rahmatMu..
Timo kasih banyok ya Allah.. smogo aku x koya atau takbur atau leko nge munggo nih..
smogo aku dapat jadi seorng wanita muslimah hok taat and patuh pado agamo...

Baiklah.. mulo2nyo ambo nok mitok maaf banyok la sebab ambo kecek kelate.. biasolah tuh,, munggo loni ambo duk di kelate (tmpt tinggal ambo).. so,, ruh nok kecek kut klate tuh ado la..
Sini ambo nok oyap atau kossi sibbo sikit la pasal klate hok ambo saye ni..
emmm... kalu nok ikut nombo kad nale, ambo 11... buke 03... maknonyo ambo ni lahir dterengganu.. tapi mok pok ambo ore kelate.. lagipun ambo x dok sdaro maro dterengganu tuh.. so,, ambo pilih klate sbagai negeri ambo sebab ambo ikut mok pok ambo... hehe
Yo la.. ni saloh satu usoho ambo nok jadi anok hok baik.. hok dengar kato.. insyaAllah
smogo kito semmo dapat jadi anok hok baik.. turut kato mok.. bukenyo kato ikut negeri jah.. tapi kalu bulih  ikut semmo bendo hok mok kito suruh selagi bendo tuh x sasar dari jalan Allah.. insyaAllah...

hehe.. sero sedak eh duk kecek bahaso kito.. mesti demo x pehe dih??? hehehehe..
x po.. kalu x pehe tra tanyo saim/kawe hok klate.. suh pok yo tolo translate.. ambo sure,, ore klate mesti ado mano2.. carilah.. mesti jupo..

errmmmmm.... mesti demo pelik dop.. bakpolah aina ni... keno nyakit teh ko gapo,,, jettak tibo2 kecek bahaso kelate... hehe.. buke gapo.. isu hok ambo nok ketengohke loni ialah kito keno banggo denge gapo hok kito ado... maknonyo gapo??? maknonyo kalu ambo ore kelate ,, ambo keno banggo sebagai ore kelate.. kalu ambo ore thailand, ambo keno banggo ambo ore thailand.. dan begitulah sterusnye.. harap pehe lah dih..

tapi,, sini kito bukenyo nok kecek pasal negeri ko gapo... kito nok kecek pasal munggo peting skali dale hidup kito.. gapodio?? haaaa... bendo itu adalah "islam".. maknonyo gapo tuh???

kito ni meme sure ore islam.. x yoh nok was2 lah sebab kalu x cayo tra tengok dale i/c kito... tapi staro mano islam kito tuh.. kito keno ingat.. seorang islam dgn seorng beriman adlh berbeza.. x samo... x supo...  
munggo nih meme ore tau lako doh la.. tapi,, hok paling bimbenyo kalu islam hanyo pado namo.. Nauzubillah..
Contoh.. namo islam doh.. tapi.....
>> pakaian supo ore kafir
== ketat situ, jarang sini, terbuka kt sane, singkat kt situ
>>kecek supo gapo.. kecek kokse.. x tapih lasom.. mencarut
>>saim nge semo ore,, x kiro jate ko tino... kalu hok samo spesies x po lagih.. ni hok lawe spesies pun nyo gaul skali... ambo bukenyo nok kato saloh.. tapi munggo ni jadi saloh bilo adab atau batas x jago.. setuh situ,, cubit sini,, tepuk tapa la,,, x kabar ko ,,guano???
banyok lagi lah..
 ambo tau ,, sep2 demo mesti x sero mano bendo2 gini sebab sep2 demo x dok pranga supo nih...
tapi cubo baye kalu munggo ni jadi ko adik bradik kito ko.... ha guano tuh??
Ya Allah.. ambo nok royak lalu lah.. kalu bendo nih betul2 jadi dale kalange ore hok ambo kenal atau ambo saye.. meme ambo sedih senggoti.. x nipu sikit eh... 
sedih.... kito nok ko kalu saim rapat kito masuk nerako... Nauzubillah...
nok ko??? ambo tanyo nih!!!!

kalu hok x dok perasae tu ambo x tahu lah.. tapi.. kito keno ingat.. kito keno pege wasiat Nabi SAW..          " x smpurno iman seseorng slagi dio x mngasihi kawannye melebihi dio mengasihi dirinyo"...
 ha.. taro mano kito pehe kato2 baginda ni... serius ambo kato.. ambo saye blako ko saim ambo.. kalu x wak gapo ambo duk blebe sini.. baik ambo gi nanok nasik ko.. tengok tibi ko.. banyok munggo lagi.. tapi ambo duk mikir,, ambo nok kecek depe2 ambo x leh.. naip2 ni bulih la.. sebab tu ambo  guno caro nih..

wahai kawe2 hok ambo kasihi blako... bue lah sikap suko peting ko diri sdiri... tegurlah kalu ado hok wak saloh... jagolah diri kito molek... kalu bendo tu meme aurat, tutup and jagolah.. kalu Islam kato couple tu haram,, meme haram la,,, x yoh nok cari alase la...
ni dop.. malu.. malu nok tutup aurat.. malu nok wi sale.. malu nok jilat jari lepah make nasik... bakpo eh??? pelik ambo.. demo x pelik ko.. asal bendo tu molek dale Islam gak... semmo pakat malu... semmo pakat x se wak.. tapi.. kalu hok barat.. lari abih laju.. kalu bulih nok blumbo ikut... nyanyi,, tarie,, budayo,,, pakaian,, mace2 lagilah... padahal tahu blako munggo ni saloh.. wak jugok.. sebab gapo??? takut ore kato x kembe..
heh,, nok tanyo nie... sapo hok buat kito?? Allah hok buat kito... doh tu,, wak gapo nok takut ko manusionyo???
kito pakat mikir banyok la..
Alhamdulillah la,, ambo masih dberi hidayah oleh Allah tuk kwal and jago diri dari buak munggo hudoh lagu nih.. ambo harap sangat ambo dpt jadi hambo hok solehah and taat perintoh Allah... 
sorry to say... tapi ambo raso gere lajok nge gapo hok jadi loni... ore tino x malu maka seksi... ambo oyak slalu.. ambo malu sngat tengok sep2 hok maka seksi lagu nih.. ketat gelemak..
pah tu,, ambo paling beci ore gewe.. ambo x tahu bakpo.. tapi ambo lagi beci kalu ore tu pehe agamo tapi dio sdiri hok wak.. Ya Allah,,, sakitnyo hati ambo.. ambo bukenyo dekki... meme lah ambo x dok gewe.. tapi wak gapo ambo nok dekki nge bendo x pekdoh lagu nih?? 

Ingat kawan2... maso kito di alam rahim lagi, Allah catat doh 3 karo hok peting dale hidup kito...iaitu,, ajal, rezeki dan jodoh... munggo nie, mu cari lah taro mano pun,,, mung x cari ko... meme ado doh,,, so,, bakpo ya nok wak bendo hok Allah x suroh nyo??? pakat mikir la deh,, kito semo besar blako.. tahu hukom Halal and Haram... its your choice.. tegas lagi sklai,, saye juge sedang dlm proses tuk jadi insan yg baik...

bo lah,, ambo kalu wi bab blebe,, insyaAllah bulih mene... hehe.. so,, kito kuk2 mano.. banggo lah denge status kito sbgai seore islam... amalke sunnah nabi.. jangan duk malu wak munggo molek,, munggo comey... 

ok lah,, maaf.. kat sini banyak luahan hati.. so,, beruntunglah mereka yg mmahami bahase kelantan... hehe.. x de lah... gurau je... insyaAllah bahasa yg saya gune ni dpat difahami oleh sume... 
segala yg lemah e2 adlh kekrangan saya dan yg lebih itu adalah dtang dari Allah...
smoge pertemuan kite kali ni,,,dapat mmberikan kite semua smngat tuk mnjadi insan yg sntiase meletakkan Allah dan Rasulnye sebagai tujuan dan matlamat hidup.. insyaAllah

Wallahu'alam.. jom laksanakan sunnah Nabi SAW dan taat pada perintahNye.. insya Allah..