BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Monday, December 12, 2011

Solat berjemaah

Bismillahhir rahmanir rahim..
Ya Allah,, Yang Maha Berkuasa,
Sang Pemberi Nikmat,
Yang tidak mengantuk lagi tidur,,
sentiasa memerhati akan setiap tingkah laku hambaMu.,.
sama ada dlm mereka sedar atau tidak..
smoga aku dan sahabat2 skelian sntiase berade dlm keadaan maaruf..amin..

Baiklah,, first nye,, saye amat berharap agar teman2 sekalian berade dlm keadaan yg sentiase sihat dan smakin bertambah kecintaan pada Rabb.. insyaAllah..
ermm,, skang musim cuti an??,, so,, kalian berade dimane??.. hehe.. x kisahlah.. smoga setiap ape yg kite lakukan dlm seharian akan mmbuahkan hasil yg baik diakhirat kelak.. insyaAllah..
mule2 nye nak cite pasal cuace.. hehe..
cuace tempat saye melancong skng ni (kelantan )ialah.. hujan.. ermm... hujan dari pagi smpai malam.. tapi x de la lebat sangat.. cume hujan je... syukur Alhamdulillah,, smoga mmbawe berkah ..amin.

Dalam cuace sebegini.. x mustahil akn mnyebabkn berlakunye sedikit kesulitan kepade kite tuk melakukan tugs2 harian.. sbagai contoh..
1) nak sidai baju kat mane? baju plak akan lembap
Astaghfirullah hal azim,, siap tulis nombor lagi.. mcm banyak je.. ya Allah..ssunguhnye tiade ape yg Ko berikan mlainkan tuk mngajar kami tuk mnjadi hambaMu yg taat..

Namun,, ade juge yg beralasan x nak ke masjid bagi lelaki tuk tunaikan solat berjemaah kerana hujan.. disini bukannye saye nak cakap salah x pegi surau kalau musim hujan macam ni..
tapi,, jika difikir kmbali,, kalau solat di rumah,, agak2 jam brape nak mula solat tu?? lepas tu,, agak2 solat ngn sape?? lagipun,, lelaki wajib solat di surau dan berjemaah..


Dari Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Demi Zat yang jiwaku ada di dalam genggaman kekuasaan-Nya, nescayalah saya telah bersengaja hendak menyuruh supaya diambilkan kayu bakar, lalu dicarikanlah kayu bakar itu, kemudian saya menyuruh supaya shalat dilakukan dengan dibunyikan azan dahulu untuk shalat .tadi, selanjutnya saya menyuruh seseorang lelaki untuk menjadi imamnya orang banyak - dalam shalat jamaah itu, seterusnya saya sendiri pergi ke tempat orang-orang lelaki - yang tidak ikut berjamaah - untuk saya bakar saja rumah-rumah mereka 'tu." (Muttafaq 'alaih)

Lihatlah, betape tegasnye Baginde Rasulullah s.a.w akan pengerjaan solat berjemaah, amalkanlah sunnahnye..insyaAllah same2


Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Ada seorang lelaki buta matanya datang kepada Nabi s.a.w. lalu berkata: "Ya Rasulullah, saya ini tidak mempunyai seorang pembimbing yang dapat membimbing saya untuk pergi ke masjid," lalu ia meminta kepada Rasulullah s.a.w. supaya diberi kelonggaran untuk bersembahyang di rumahnya saja, kemudian beliau s.a.w. memberikan kelonggaran padanya. Setelah orang itu menyingkir, lalu beliau s.a.w. memanggilnya dan berkata padanya: "Adakah engkau mendengar azan shalat?" Orang itu menjawab: "Ya, mendengar." Beliau s.a.w. bersabda lagi: "Kalau begitu, kabulkanlah isi azannya itu."

Subhanallah, hatta org sakit skalipun kene datang,, inikan pula kite yg masih diberi pinjaman tubuh badan yg sihat lagi kuat.. "bercucuktanamlh didunia tuk mengecapi taman bunga yg indah diakhirat kelak.. insyaAllah...
Bile bercakap pasal solat berjemaah ni,, kite sume sedia maklum,, bahwe ianye merupekan fardhu kifayah,, namun.. jelaskan kite akan maksud fardhu kifayah itu..
iaitu,, jika sudah ada dlm klngn kite yg melakukan perkare yg dituntut itu seperti solat berjemaah sudah dikira bebas dari mnanggung dosa bagi pihak org len..
namun,, seramai mane yg melakukannye... adekah cukup sekadar 5 atau 7 org untuk mengerjaknnye... sedangkn hampir 100 org tidak mngerjaknnye...

kesimpulannye... lakukanlah .. jngnlah kite mngamalkan sikap lepas tangan kerana diakhirat kelak akan diminta pertanggungjawabannye... same2 renungkan.. insyaAllah
Maaf atas segale kkurangan.. dari saye, hambe Allah yg mncube tuk menjalankan tugas sbagai seorng khalifah dimuka bumi ni..
maaf juga,, kerna saya ni suka bangat omongnye dalam bahasa indon.. enak bangat.. hehhe
Assalamualaikum..

0 comments: