BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Monday, January 21, 2013

Alhamdulillah

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha penyayang..



Hujung minggu mnyapa aku lagi.. begitulah rutin hidup.. kadang2, aku yg menyapanya.. hehe..
apapun,, kicauan burung dan hembusan angin pagi cukup mmberikan aku akn satu rase yg amat bahagia..
dan bagi aku, kite mestilah sntiasa bersyukur kpada Allah kerna telah mmberikan nikmat iman dan islam.. yg mana nikmat ini tidak dapat dikecapi oleh seme makhluk..
alhamdulillah..

ermm,, cume ade satu yg terlintas di benakku.. sejauh manekah kite memahami ape itu nikmat iman dan ape itu nikmat islam.. dan mmg x dapat dinafikan bahawe masih bnyak lagi nikmat yg telah diberikan oleh Allah kpade kite dan nikmat iman dan nikmat islam adalah sbesar2 nikmat yg semestinya bagi kite untuk memahaminya dan mensyukurinya...
baiklah,, mungkin kite memahami ape itu nikmat islam dan iman iaitu kite telah diberikan nikmat sejak dari kecil lagi dgn title seorng muslim.. namun,, adakah kite mmahaminya dgn begitu jelas atau teliti.. hmm,, bagi aku,, fahamilah ssuatu itu dgn sebenar2nye iaitu dgn menyerapnya masuk kedalam hati.. in shaa Allah


now,, aku nak share satu bnda yg mungkin sahabat2 sekelian boleh ambil pngajaran baginya..
pade satu hari yg tidaklah sibuk sngat tapi agak memenatkan jasadku,,
kelas pade hari tu bermula mcm bese dan selepas mnunaikan solat zuhur aku berehat sekejap agar kerja2 yg masih berbaki dapat aku laksanakan setelah mmberi sedikit kerehatan pada jasad,,
selepas itu,, dalam jam 2.30 petang aku terjaga dan meneruskan tanggungjawab yg diamanahkn kepadeku..
maka,, setelah selesai aku pulang ke asrama kediaman dan sekali lagi jasadku meminta2 utuk direhatkan lagi sekali ( hehe... x cukup lagi la tu)...

so.. aku pon set kan la alarm tuk bangkit pada jam 4.00 petang dgn harapan aku dpt mmbersihkan diri terlebih dahulu sblum mnunaikn solat asar pada jam 4.45 petang..
suasana sunyi kerana hampir kesemua penghuni asrma juga sedang merehatkan jasad..
maka,, aku terlena dgn baik sekali sehinggalah aku tersedar jam 5.00 ptng.. ( tettttt,,,, maknenye,, aku x tersedar pon bile alarm aku berbunyi)

tapi,, bukan yg tu aku nak cite,, ape yg aku nk cite ialah.. mase aku terjage tu,, mcm bese la kan... pening2 lalat skejap.. tapi,, lepas tu,, aku termenung seketika dan berfikir sekejap,,

' nape aku bngun ea? emm... nak buat ape ye?' 

haaa... faham x kondisi aku mase tu...
means,, kenape aku bole terfikir mcm tu sedangkan jam da mnunjukkan kol 5 petang... dan waktu asar sudah masuk....
kenape aku x terfikir nak solat ataupun aku da lengah2kn waktu solat..
tapi,, nak cakap  Allah tu maha pemurah,, mase aku x terfikir pasal solat tu,, tibe2 Allah detikkan dihati aku satu benda..

'eh, aina... ko x nak solat ke'

haa.. ambik ko.. lepas tu baru tersedar..
'haah la,, solat2.. astaghfirullah hal azim...'

baru la aku bngun dan cepat2 pergi bersihkan diri tuk solat..


hemm... ape yg nak diterngkan kat cini ialah,, andai kate nikmat iman dan islam itu x de dalam diri kite, mmpukah kite mnjadi seorng muslim??
sekadar renungan..
mungkin sahabt sekalian berada dalam fasa seorng muslin yg baik iaitu melaksanakan amar makruf nahi mungkar.. namun.. siapakh yg berani mengatakan bahawa dia akan terus kekal menjadi muslim yg baik sehingga akhir hayatnye???
x de sape pon yg boleh memastikannya kerana hati kita dipegng oleh Allah dan semenye bergantung padeNye,,
oleh itu,, kite mestilah sntiase berdoa dan memohon kpd Allah agar sntiase diberikan nikmat ini dan mndapat mati dalam keadaan diredhaiNya.. in shaa Allah,, amin3 ya rabbal 'alamin.

selamilah kisahku ini... jadikanlah ia pengajran utk kite seme dan sedarlah hidup ini bukan utuk memenuhi tuntutan dunia semata2..
akhirat jua pengakhirannya..
in shaa Allah..
istiqamahlah dalam stiap amalan dan smoga hidup kite diredhaiNya,,, wallahu'alam



0 comments: