BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Sunday, August 14, 2011

...maafkan saya...


Bismillahhirrahmanirrahim...
segala puji bagi Allah kerana masih memberi peluang untuk melaksnakan ibadat puasanya..
syukur yang tidak terhingga kerana masih memberi nikmat kelazatan dalam menatap kitabNya
smoga perkara ini sentiasa menyelimuti diri kita smua sepanjang bergelar insan yang masih bernyawa..
insyaAllah


baiklah sahabat2 yg dirahmati Allah sekalian..
bersempena dengan bulan Ramadhan ini,, lebih2 lagi kita semua sedang berada di fasa pengampunan ni...
rebutlah peluang tuk mmohon maaf dengan sesama kita dan jangan lupa kepadaNya pada setiap sujud terakhir..insyaAllah


sebenarnye... saya ade sesuatu yang ingin diutarakan disini...
tapi saya malu.. walaubagaimanapun.. saya kene buat jugak..
baiklah... sahabat yg berilmu smua... sya nak mintak maaf sangat sebab post yg pasal "ramadhanul karim" baru ni mengandungi hadis palsu... maafkan saya.. langsung tidak terniat untuk melakukan ajaran sesat...
saya baru sedar dan baru mengetahui akan kepalsuan kelebihan pada setiap malam ramadhan.. maafkan saya ye kawan2...
ya Allah maafkanlah hambaMu yang jahil ini..
insyaAllah saya akan lebih berhati2 mulai skrang...
wlaupun begitu kawan2... setiap apa yg berlaku jngnlah kite mngharapkan balasan pahala semata2 tetapi harapkanlah redhaNya..


sehubungan dgn ni,, disini saya nak tekankan.. janganlah kite berasa malu utk memohon maaf dengan orang... buanglah sikap ego kite 2.. semestinye kita tidak mahu perjalanan kite menuju ke syurga terkandas hanya disebabkan keegoan kita menuturkan "maafkan saya",,,


sahabat sekalian..
jika diteliti dgn lebih mndlm,, terdapat bnyk sngt faedah dan kelebihan menghulurkan kata2 MAAF...
antaranye... satu talian atau persahabatan yang dibina akan sentiasa kekal,, mengelakkan berlakunya pertelingkahan, menjamin kesejahteraan, melahirkan keselesaan dalam bermuamalat,, membentuk diri menjadi seorang yang taat pada perintah agama,, melahirkan isan yg berdisiplin dan tidak mementingkan diri dan banyak lagilah benefitsnye....


oleh itu, jgnlah kita biarkan mulut kite menjadi kaku dalam menuturkan maaf kepada org...
tidak perlu bimbang akan respond mereka kerana yg penting disini kita bukan sahaja ingin memohon maaf dngn mereka tapi kite sebenarnye sedang meniti tahap or stage untuk menggolongkan diri dlam golongn mereka yang ingin bertaubatt...
sebagaimana yg kite ketahui.. prasyarat untuk bertaubat ialah yg pertama ; meninggalkan perkara atau perbuatan itu, kemudian bertaubat dengan sesungguh2nye pada Allah dan berjanji tidak akan mengulangi lagi.. dan yg paling last skali ialah memohon maaf daripada makhluk...
haa.. smua stage ni kite boeh buat tapi bile smpai stage mntak maaf dgn makhluk.. terus jadi lembik, jadi x bersemangat sbb perasaan malu yg menebal bertapak dlm diri... astaghfirullah hal azim..


sahabat sekalian.. cube renungkan siapa kite nak fikirkan tntang rasa malu... layakkah kite ada rase ego??? same2 fikirkan... malu didunia hnye semntara tapi jngn sampai ia membawa kpada malu diakhirat...
nauzubillah...
jika kite tengok sekarang manusia sekarang lebih malu kpd makhluk berbanding Sang Pencipta yg memang sentiasa memerhatikannya.. manusia lebih memntingkan pndangan makhluk drpd pandnganNya..
maka, sape2 yg duk asyik bimbang akan pandangan makhluk,,, maka hidupnya tidak akan pernah tenteram sebb makhluk yg bernama manusia ini mmg terkenal dgn sifat yg inginkan lebih.. contohnya.. nak lebih cantik, nak lebih kaya, nak lebih popular dan banyyakkk lagi..
sedih pun ade bile dunia yg sementara ini menjadi buruan bukannya akhirat yg kekal abadi..
smoga kite smua sntiasa dilimpahi dngn rahmat hidayahNye agar terpelihara drpd mmandang dunia melebihi memandang sejadah,,,insyaAllah...

Astaghfirullah hal azim,,,
smoga apa yg hendak disampaikan kali ini dpt dijadikan pedoman hidup buat kite semua...
sebagai hamba Allah dan cptaanNya kita x kan tahu bile ajal kite? bile nikmat kite akan ditarik...
oleh itu,, sebelum waktunya tiba.. ucapkanlah dan janganlah ingin menunggu msa yg sesuai kerana tiada siapa yg mmpu mmberi janji kepada kite bahawa masa itu kita masih hidup atau masih boleh berkata2..

baiklah... saya pun dah x de point nak ckp...hehe
maaf ye.. biaselah saye ni insan biase yg sngt banyak melakukan kesilapan & mudah sangat terleka..

last but not least... sama2 kite renungkan
ustaz saya ada ckp dlm kelas baru ni..emmm...lebih kurang cmni la ayat dia  'kamu semua ni tahukan tujuan hidup kamu... kamu dah jalankan belum tnggungjawab kamu iaitu berdakwah??... sbb smua ni akan dminta pertanggungjawaban dariNya diakhirat kelak...' haaa... cmne 2... termenung jugak saya sketika..
berdakwah??? adakah aku sudah berdakwah... menyambung tugasan Rasulullah.
sejauhmana kah aku berdakwah??? atau secoet je... kalau secoet maka..secoet jugaklah aku dapat..
astagfirullah hal azim.. sama2lah kite bangkit... ramai yg masih mmerlukan dakwah islamiah diluar sana ...jgn biarkan mereka dimurtadkan...nauzubillah...
insyaAllah..sama2..
sgala yg baik adlah dari Allah dan yg kurang e2 adlh kelemahan diri saya..
wallahu'alam...

0 comments: