BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Saturday, October 1, 2011

Lihatlah aku....

Bismillahir rahmanir rahim..

ya Allah,, wahai tuhan pemilik sekalian alam..
pemilik setiap hati...
terima kasih kerana masih mmberi nikmat hidup kepadaku walaupun aku telah banyak kali memungkiri janjiMu... masih mmbenarkan aku untuk ketawa dan merasai keselesaan berada dibumiMU ini.. terima kasih Ya Allah..
Ya Allah,, aku mohon ... jika keseronokan ,,,jika kesenangan yang aku rasai sekarang akan menyebabkan kita berjauhan.. aku mohon.. kau ambillah kembali nikmat ini...
ya Allah,,jangan kau biarkan aku merasa selesa melakukan perkara yang salah,,, perkara yang Kau benci..jangan Ya Allah...
Ya Allah.. kekalkanlah rasa kehambaan aku... golongkanlah aku dalam golongan mereka yang mensyukuri nikmatMu..

ya Allah... engkau lah tempat aku mengadu..engkaulah tempat aku menceritakan segala suka duka ku.. engkaulah tempat aku menagih kasih...
ibubapaku berada jauh...hanya Kau yang aku ada... jangan tinggalkan aku.. jangan biarkan aku bergelumang dengan dosa....

Astaghfirullah hal azim... Ya Allah... sungguh banyak nikmat yang telah kau berikan padaku... tapi apa yang aku balas???

sahabat yang saya kasihi semua... mari kita renungkan bersama...
sejauh mana kita balas .. sejauh mana kita menghargai pemberian Allah pada kita..
Dia sangat baikk,,, sangat pemurah... bagi kat kite ,,ape je yg kita nak... x pernah marah kalau kita buat salah.. tapi.. kenapa sangat liat sekali kita untuk menjadi hambanya yang mensyukuri nikmatnya... kenape???
sama2lah kita  muhasabah diri...

hmmmm.... baiklah...
manusia itu mmg suka berubah dan senang nak berubah... cume berubah yang baik atau yang buruk,,, saya sangat berharap agar saya dapat berubah kearah kebaikan....
Hal ini sangat penting, sebab ..kita perlu bimbang jika kita merasakan diri sudah cukup baik , cukup bagus,,, haaa.. itu maknanya sudah termasuk perangkap iblis..Nauzubillah.
Astaghfirullah hal Azim..
ya Allah... jika aku berlebihan,, sedarkanlah aku... kembalikanlah aku kepada  yang dulu jika itu yang lebih baik... kembalikanlah aku kepada fitrah yg sebenarnye.... jangan kau biarkan aku berasa bahagia melakukan kemungkaran....

setiap keluh kesah yang bertandang dihati jangan dibiarkan,,, jngn tak pedulikan... kerna .. itulah tanda kita melakukan dosa... tanda salahnya perbuatan kita... kembalilah memohon ampun padaNya...
dalam kita sedar atau tidak,, sbnarnya yang mngawal kita bukanlah syaitan biasa... tapi syaitan yang berpangkat tinggi.. iaitu mungkin berpangkat 'general'... mereka ni tahu,,, org mcm kita nilah yang bnyk ilmu dan sangat sukar utk diajak melakukan maksiat.. maka, mereka akan menggunakan semua power mereka tuk jatuhkan kita...
kat sini, saya bukannya nak puji syaitan ni,, cume saya nak bagi peringatan buat kita semua... kita kene ingat... syaitan ni sebenarnya adalah golongan malaikat... dan mereka menjadi syaitan kerna keangkuhan mereka utk menerima kita sbgai khalifah dimuka bumi ini dan  untuk sujud pada kita..then, syaitan ni akan buat dlm bermcm bentuk smda secara halus atau x untuk mnjatuhkan kita... mereka x kisah,, samada perkara jahat yg kita buat tu dalam kuantiti sikit atau x,, yg pasti,, mesti ada...
maka, kenapa kita x ambil peluang yg ada ni untuk terus berjuang dibumi ni?? mengapa kita biarkan diri kita didodoikan oleh dunia??? mengapa kita x melakukn amal ibadat dgn baik??
 menjadi hamba yg taat??
 ingat!!! Allah x kisah kita buat banyak ke sikit... yg penting ialah sejauh mana kita istiqamah!!! sejauhmana kita ikhlas!!!!!!!!!!!

************ terkadang,, kita fikir apa yg kita buat ni betul...
tapi,, sebenarnye salah..menyimpang dari ajran yg sebenar,,,
terkadang,, kita fikir,, kita dah banyak buat amal ibadat..
tapi kita x tahu,, adakah semua amalan kita itu diterima atau tidak,,,
terkadang.. kita rasa kita ni cukup sempurna sehingga merasa bangga...
namun..kita lupa.. siapa yg bagi nikmat itu,,,
terkadang kita rasa Allah x fair...
tapi seluasmana kita buka mata sewaktu berjalan dibumiNya ini!!!!,,,********************

hidup ini x selalunya indah... kekadang kita diatas,, kekadang kita dibawah...
kekadang kita senang,,kekadang kita susah..,
kekadang kita gembira,,kekadang kita sedih...
itulah namanya kehidupan..
penuh dgn berbagai rasa...pahit, manis,,masam dan macam2 lagi...

satu untuk diingatkan,, dlm mmperoleh kehidupan yg bhagia tuk slamanya,, kita mestilah tahu cara utk mmbahagiakan mereka disekitar kita...
namun,,perkara inilah yg amat sukar...dn mmerlukan pengorbanan yg tinggi...
setiap masalah yg dihadapi akan dpt disetelkan dgn mudah jika kita benar2 ikhlas kerana Allah..insyaAllah

lepas 2.. saya amat pasti kawan2 sume mesti ada yg pegang jawatan (pemimpin/ organisasi) ... dalam mmegang jawatan msti ada masalah yg timbul...
sbagi contoh la kan,, ada seorg hmba Allah ni, dia mengadu sedih dan tertekan kerana tidak dapat memberikan keputusan yg terbaik dalam pelajaran kerana kesibukan dalam mmberikan komitmen terhadap tanggungjawabnya... lantas, terlintas dihatinya bahawa Allah sedang menghukumnya...
ya.. mmg boleh mmikirkan seperti itu,, kerana sedikit sebanyak dapat menyedarkan diri akan kesilapan diri... tapi,, itulah.. yag sering kita lihat ialah 'Allah nak denda aku,,ni kifarah dosa aku'.. tapi pernah x kita berfikir.... mungkin ni carenya Allah nak ajar aku cara2 supaya aku sedar bahawa aku perlu lebih menjaga masa, lebih teratur kerjanye.... mungkin ni carenya Allah nak ajar aku supaya jadi pemimpin yang bijak mengurus masa....
maka... jika ini yg dibayangkan,,jika sifat selalu berbaik sangka pada Allah menjadi ingtan kita.. masalah sedih x kan muncul.. bahkan.. semangat untuk berubah terus berkobar2... sama2 lah kita sedar... sume ni akan saya jadikan peringatan untuk diri saya juga..
insya Allah,, semoga sedikit sebanyak yg disajikan hari ni dapat diambil pengajarannya dan ambiklah yg keruh buang yg jernih...
p/s: sentiasalah nasihat menasihati dan bahagiakanlh manusia mengikut syariat..insyaAllah
Assalamualaikum..

0 comments: