BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Thursday, December 6, 2012

Kahwin Wakil

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang..

insyaAllah.. pada petang yg masih berbaki ni..
ingin aku kongsikan pade semua tentang suatu perkare yang mana mungkin menjadi kemusykilan bagi mereka yg seperti aku.. hehe

emm.. mintak maaf sngat.. x tau nak letak tajuk ape.. ambo pakai letak je la ye.. ^^.. jnji ade bunyi2 nye dgn benda yg nak dikongsi

tapi,, aku yakin pasti semua sudah tahu tntng ni..
apapun,, kesah plak aku kan.. hehe
maaf.. saje je tu.. huhu


sebenarnya, baru-baru ni diri aku diasak dgn persoalan :

" Bolehkah seseorang itu berkahwin tetapi menggunakan org lain untuk dijadikan wakilnya kerana orang yang hendak kahwin itu tiada ditempat kejadian ( mungkin di oversea dan org yang nak dikahwini tu berada dikampung halaman), maka diwakilkan saudara lelakinya. Maka , persoalannya, adakah sah perkahwinan itu? kerana diijabkabulkan oleh org len."

Hmm.. aku pernah belajar benda ni.. kalo x silap, ustaz aku cakap boleh.. hmmm,,,tapi ingat x ingat.. ampunilah aku ya Allah, hambamu yg pelupa.. maka, aku tanye beberape org sahabat dan kakak2..  dan..

jawapannya : SAH!!

ni aku sertakan link sbgai penguat jawapan tu,, sahabat boleh belek kat sini.. bace dan fahami lah...  http://muslimah.blogsome.com/2006/09/22/ummu-habibah-ramlah-binti-abu-sufyan/ dan  http://sebarkanbahagia.blogspot.com/2012/05/raja-al-najasyi-penghilang-duka.html..


in shaa Allah,, bende ni jarang2 berlaku.. tapi,, kite sebagai umat islam yg cintekan ilmu.. mesti tau benda ni.. serba sedikit.. (^__^)

syukran kak Dilah , Nurul , Nabil dn sahabat2 yg len

p/s : kalo ade sbrng salah harap diperbetul.. tq

3 comments:

Unknown said...

agak2...
elok x kahwin wakil ni??
ad syarat2 dye x??
contoh mcm kahwin gantung...
syarat dye..xleh tnggal 1 bumbung...

Unknown said...

agak2...
elok x kahwin wakil ni??
ad syarat2 dye x??
contoh mcm kahwin gantung...
syarat dye..xleh tnggal 1 bumbung...

Hamba Allah said...

pade pndangn saye, kawin wakil ni elok je..,, mengelakkan maksiat hati.. sbb kawin wakil ni mcm kawin biase2 jugak.. cume die mnggunakan org lain utk dijadikan wakilnye.. syarat2 pulak, mcm syarat2 kawin biase dan ade org yg akn menjadi wakil..

pasal kawin gantung plak,, dlm islam x de perkataan tu,, itu hnye bahase yg digunekan oleh kite, sbb x dpt duduk serumah selepas kawin.. tu je.. walhal,, dalam islam x mcm tu.. kawin gantung hanye pnggilan semata2...

wallahualam.. i.Allah kalo ade ape2 informasi len, saye akn bagitau.. :)