BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Monday, December 31, 2012

Ladang Pahala

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..
Syukur ke hadrat Ilahi kerana kite seme masih diberi nikmat iman dan islam ..
dan masih mampu menggerakkan dan memanfaatkan jasad yang dipinjam ini dgn sebaiknya..


baiklah.. in shaa Allah.. kali ni, aku juz nak bagi skit persegaran minda atau mungkin kunci segala masalah yg berlaku sepanjang bergelar hambaNya.. hehe.. sebut perkataan masalah mngkin nmpak sangat kite ni punye banyak masalah an...hehe.. x pe la,, tukar2... iaitu apabila kite mnghadapi ujian2 dari Allah s.w.t..

in shaa Allah,, hari ini aku akn cube mmbuka mata hati tuk melihat kesemua yg berlaku ni hanyelah sementara... hmm,,
ok lah... go on pade tajuk iaitu 'ladang pahala'..
aku yakin sume mesti pernah dengar perkataan ni dan tau meaning disebaliknya.. dan smoga kite seme tergolong dlm golongan mereka yg mndapat petunjukNya.. amin3..

mungkin bagi manusie yg lemah macm aku ni.. mmerlukan something tuk menguatkan diri..
baiklah.. bagi aku nilah the best solution yg sngt berguna tuk dipakai..
iaitu,, apabila kite ditimpa sebarang kesulitan x kire kecik atau besar, dalaman atau luaran , emosi atau fizikal kite mesti kene ingat sape diri kita,,
contoh la kan,.,, dalam buat keje atau lalui kehidupan ni,, kite mesti akan melalui stage putus asa, down dan sebagainya.. dan perkara2 ni jika dibiarkan akan melarat dan boleh mmberi kesan yang amat buruk.. dan kite semestinya tidak mahu ssuatu yg dibina dengn penuh kesungguhan akan hancur dengan sekelip mata disebabkan masalah yg dicucuk oleh iblis laknatullah..

justeru itu.. langkah yang mesti diambil sebgai seorang muslim ialah dengn menanyakan diri atau merenungi diri dngn persoalan2 seperti :

1) siapa aku sebenarnya?
2) siapa yg menciptakan aku?
3) kenapa aku diciptakan ?
4) apa tujuan hidup aku yg sebenarnya?

dan banyak lagi la.. bile kita tau siapa diri kita dan Allah yng menciptakan kita serta redha Allah sebagai tujuan kita, kita akan melihat setiap inci hidup ini adalah merupakan sebuah ladang yg besar yang mana darinya kita akan mmperolehi pahala.. ya,,, darinya kita akan mmperolehi pahala...

kita harus menjadi tamak untuk mendapatkn pahala, in shaa Allah..
dan apabila mata hati kita sudah tertumpu pada pahala secara tidak langsung sikap2 untuk mendekatkan diri kepada Allah akan mulai bercambah.. setiap perlakuan kita bukan mnginginkan keredhaan manusia semata2.. kita tidak akan mmpunyai masalah hati seperti hasad, cemburu, tidak berpuas hati, rasa dianiaya dan sebagainya,, hal ini kerana, kite telah menetapkan 'cukuplah Allah saja bagiku'.. 'cukuplah syafaat dan syurga Allah sebagai balasan atas amalan ku'.. in shaa Allah, sahabat sekelian, subhanallah..


renungan yg aku tulis ini x seberapa ,, maka boleh la ditambah dengn mncari dari sumber2 len..
dan ini sume adelah tazkirah tuk aku jua.. smoge kita sume x melihat dunia ni sbgai satu bentuk tempat meletihkan semata2,, bahkan melihatnya sebgai ladang pahala.. maka, apabila pandangan sudah terarah kearah itu, in shaa Allah.,, setiap pekerjaan kita akan diiringi dengan keikhlasan dan redha Allah akan mengekori kita.. amin3..

~ semoga diri kita seme dipelihara olehNya,., amin2... ' peliharalah kami dari melakukan maksiat kepada Mu'.. smoga pengakhiran kita adalah pengakhiran yg baik dan kubur kita kelak akan diterangi Nur Nya,.. amin..~

0 comments: