BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Friday, October 14, 2011

::::: friend ::::::


Bismillahhir rahmanir rahim..
Bersyukur kepada Ilahi kerana masih diberi peluang untuk merasai dan menggunakan seluruh nikmat yang telah diberikan.. semoga aku menjadi hamba yang sangat patuh pada perintahNya...
Astaghfirullah hal azim.. smoga segala dosa yg telah aku lakukan akan dimaafkan dan diampunkan olehMu ya Allah..
Alhamdulillah,, sedikit kepenatan... ye la mungkin kesan daripada beratur dipadang berjam2... hehe... mengeluh pulak aku ni... astaghfirullah hal azim... smoga perkara baik akan terus kekal dimuka bumi Allah ini..
Baiklah,, hari ni rasa macam nak cakap pasal kawan la.. hehe
KAWAN.....
tau x ape tu kawan???
saya sangat pasti bahawa kalian sume pasti punye kawan.. betol x... x kisah la kawan rapat atau x.. yg pasti kawan...   ok, meh saya mulakan ye...
" kawan yang baik adalah kawan yng sentiasa menasihatimu kearah kebaikan , manakla kawan yang x baik ialah mereka yang mmbiarkan segala kesalahanmu tanpa ditegur"
haaa... so... skang,, cepat check,, adakah manusia yg mnjadi kawan kita 2 berperangai macam ni atau x.. tapi kalau x janganlah buang,,, janganlah putuskan persahabatan... mungkin dia tidak mmpu menasihati kita... maka kitalah yg kena mensihati dia... betul x?? hehehe... pandai sumenye..

perkara ni mesti dah boring dengar kan " sesiapa yg tegur aku adalah kawan aku, dan sesiapa yg puji aku adalah musuhku"... ala... statement ni da lapuk la... lau sahabat mesti duk bincang pasal ni... mcm dah tak de citer lain ke....
ok la... saya cube ek... skang ni saya tengok ada yang masih x mmpu mncari kawan dan memilih untuk hidup bersendiri... cmne nak cakap eh... saya pun mmg suka bersendiri tapi tu kadang2 la... x de lah tuk selama2nya,,,, sebab apa??? fitrah kita mmg ingin berkawan... bile kita berkawan kita akan rasa disayangi, terasa ada orang jaga,, tmpat kita berkongsi suka duka... kan manis berkawan 2...  best... lau x percaya cubelah... lagi best daripada duk couple.... kalau couple kene jage perasaan la,,, lau terasa merajuk la,,, lau lambat temu jnji ,, nak putus la.. lau x angkat fon... fikir benci la... mcm2... menyampah la pulak bile dengar nye...hehe...
tapi,, bile sebut pasal kawan... angkat fon lambat,,, semayang kot... x balas msg,,, x de kedit kot.... kene marah,,nasihat kot... haa... kan harmoni persahabatn tu... maka,, hargailah apa yg ada skang..
masalh yg selalu dihadapi skang ialah :::::
}}} x de orang nak kawan ngan saye... diorang x suke kat saya... sume pergi tinggalkan saya...
=== baiklah,,, sahabat... kita kene ingat x sume manusia boleh terima kita,, tapi Allah terima kite sume... so,, apa yg nak di link kan kat cini ialah jika kita nk hubungan kita sesama manusia OK maka hubungan dengan Allah pun mestilah OK... kan Allah pernah berfirman yg bermaksud, kalau ko tolong agama aku,, so,, aku akan tolong ko...haaa,, cube perluaskan sikit fikiran kita dan tengok... jika kita dekatkan diri kita pada Allah,, insyaAllah sume perkara baik yg kita mintak ngan Allah akan makbul...tapi,, itulah manusia,, terlampau menjaga pandangan manusia daripada pandangn Allah yang mana sememangnya Sang Pemberi Nikmat....
so,, fahamlah kan.. pertama kena check and jaga hubungan kite ngan Allah dulu,, then,,, diri kita la plak.... kalau stakat berdoa,, usaha x de... buat pa... last2 x jadi gak... maka,, kat cni kite kene usaha la sikit...up sikit... hehe
diri kite 2 cmne??? kite kene tengok ... mungkin perangai kita yg x senonoh yg mmbuatkan org x nak kawan ngan kite... suka cakap mencarut la,,, tengking2 la,, pukul2 kasar la,,, x pandai nak jaga hati la... aku pun x tahan kalau macam tu perangai eh... silap hari bulan,, aku pulak yg jadi cm2... Nauzubillah...
haaa.. makhluk yg bergelar manusia ni,, akan sentiasa mencari kawan yg se"geng" atau sehati sejiwa dengannya dan mereka lebih tertarik kepada yg baik... contoh mudah... saya sendiri akan pilih kwan yg baik.. sbb saya tau kawan yag baik mmpu mempengaruhi diri saya yang teruk ni utk menjadi yg baik..InsyaAllah... betul... kalau kita kwn ngan orang baik,,, nak cakap " awak ni bodoh la" pun malu walaupun benda tu betul...
pasai apa... pasai org yg baik xkan ckp cm2,,, itu perkataan yg x elok,, x manis....

tapi mcam mane plak ,, kalau ade kwan yg tinggalkan kita??
haa... maaf la... saya ni kalau nak ckap pasai dalil ni susah skit,,, tapi saya boleh hurai akan fahaman saya terhadap sesuatu perkara insyaAllah... so,, dlm kes ni...  kite kene ingat satu je la... ini adalah tarbiah dari Allah.. Dia nak uji adakah manusia ni lebih cintakan Aku atau pada makhluk... mmg x dapat dinafikan akan kesedihannya... tapi sedarlah dan ingatlah..." x kan sempurna iman seseorang selagi dia x mengasihi saudaranya melebihi dia mengasihi diri sendiiri"... so,, dlm konteks ni,, kalau kita betui2 sayang kat kawan kita tu... biarkanlah ia... mungkin dia masih tercari2 lagi... biarkan dia mencari dan merasai pengalamn itu sendiri... jgn duk larang,, jgn duk sedih..jangn duk marah... kita kene paham... tu hak dia... lau dia nak poi beli aiskrim sorang2.. ha.. suka hati dia la... kawan yg baik ialah kawan yang betui2 faham dan sentiasa mendoakan kesejateraan kawannya dunia dan akhirat..
lepas tu... perlu diingatkan hidup sebagai khalifah Allah ni x kan pernah sunyi dari ujian... ala... rilek la... orng lain siap angkat senjata.. kita baru masalah kawan.. x kan dah nak surrender... kalau kita betui2 ikhlas nak kawan,, jngn khuatir keranaa  jnji Allah akan sntiasa mengiringi.. ingat HE IS THE BEST PLANNER... hehe... maaf kalau grammar salah.. maksudnya.. Dialah sebaik2 perancng..

}}} saya malu la nak kawan ngan dia... dia baik... saya plak .. slalu buat msalh
==== hemmm.. nilah persepsi msyarakt skang... suka sangt fikir pasal benda yg x jadi lagi... macam ni la... kita kene ingat dlam setiap amalan kita mestilah KERANA ALLAH TAALA.... maka dari situ akan wujudnya OK ke X..... lau duk fikir benda ni,,,, smpai tua pun x habis... dengar ye... kalau orang tu betul2 nak kawan ngan kita... jap ,,, ni KAWAN tau BUKAN COUPLE.... jangn tersalah tafsir plak... kalau dia betol2 nak kawan ngn kita dia akan terime apa je dari kita... sebab tulah gunenye kawan... saling mlengkapi... lau nak yg perfect... hem... carilah kalau jumpe....
malu tu datang dari hati... maka, kat cini jika kita benar2 nak kawan... kawan la betol2... jngn takot kat dia plak.. yg patut takot ialah pada Allah..

ok la... saya rasa mcm duk ulang point yg same je... sya tau pembaca sekelian lebih berilmu dari saya...
cume saya ada sedikit perkongsian..
: saya sangat sedih apabila pndangan makhluk menjadi keutamaan berbanding pndangan Sang Pencipta... sama2 kite renungkan ye kawan2... ingat ye... kalau benda ni ada dalam diri kita,, maka amat sukar dan jauhlah perjalanan kita menuju cintaNya,,, Nauzubillahhi min zalik...
apa yg baik itu datangnya dari Allah dan segala yg kurang itu,, datangnya dari diri saya yang hina ini...
smoga usha kita untuk mengejar cintaNya x akn pernah pudar...

Wallahhu'alam..

0 comments: