BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Saturday, July 13, 2013

Islah diri

Assalamualaikum dan salam ceria untuk semua..
Alhamdulillah, Alhamdulillah dan Alhamdulillah..
akhirnya saya berjaya menjejakkan kaki ke rumah kesayangan di Kelantan.. perjalanan yg sebenarnya dirasakan jauh tapi mengambil masa yg sangat singkat.. huhu.. almaklumlah, semua passenger dlm tu adalah orng kelantan.. so, sure2 nak sampai kampung halaman dgn lebih awal... apapun, semua ni tak kan berlaku tanpa keizinan dariNya.. oleh itu, Terima kasih ya Allah..



maka, hari ni dapat la bukak puase dengan family,, huhu.. kite beriftar jamaie sikit deh.. inshaa Allah.
Hemm,, kali ini saye nak kongsi satu perkare je, dan yang mane saye merasakan semua org da tau pasal benda ni, tapi saye tetap nak kongsi jugak untuk dijadikan peringatan kepada saya. Well, actually, kata-kata ni selalu je saye nampak dan bace tapi tak terserap sangat maknanya..

baiklah, dlm menjalani kehidupan ni, kita ataupun sesiapa sahaja tidak akan pernah dapat lari drpd melakukan kesilapan, dan kesilapan itu merupakan suatu kesalahan dan bagi mereka yang tidak mempunyai ilmu akan mudah untuk jatuh ke lembah putus asa. Terkadang, kesalahan itu kita yang lakukan . Dan ini merupakan suatu perkara yang biasa, dan kita akan memperbaiki diri kita , kita akan berusaha untuk menjadi yang terbaik dan meninggalkan kesalahan yg dilakukan.


Namun, berbeza pula , jika org lain yang melakukan kesalahan samada kepada diri mereka ataupun kepada orng lain lebih-lebih lagi kepada kita.. Kita akan secare automatik memikirkan tntg individu itu, kita akan bertanya, 'apa masalah budak tu?', atau ' kenapa budak tu boleh jadi macam tu?'...
haaa,,, nampak tak,, kalau kita biarkan keadaan ini berterusan, masalah yang ingin diperbetulkan tidak akan berjaya. Hal ini kerana , hati itu Allah yang pegang dan hanya Dia yng bole kawal hati itu. Maka, jika kita asyik menyalahkan orang, kita hanya akan mencari fungsi org itu utk menjernihkan keadaan, tetapi,  jika kita pandang pada diri kita, kita akan tahu dan berusaha untuk melaksanakan fungsi yg ada pada kita.. Senang cite, kalo apa2 berlaku, elakkan daripada menuding jari pada org len, tapi, lihatlah pada diri kita.. perbetulkan diri kita, muhasabah diri kita. Maka , dengan cara itu kita akan mnjadi hambaNya yg sentiasa dlm bahagia.. tiada siapa yg akan kita musuhi dan tiada siapa yg akan kita tak berpuas hati... semuanya dilihat dgn pandangan kasih. :)


Alhamdulillah.. hidup dlm bahagia selamanya... bukan sahaja didunia, malah  diakhirat jua.. amin3
~ pandanglah mereka dgn penuh kasih sayang, kerna kita berbeza kemahirannya, bersama mereka yg memahami agama untuk meningkatkan keizzahan Islam di dunia ini, inshaa Allah ~

0 comments: