BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Monday, November 18, 2013

Awesome cycle

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Pengasih..

Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga kepada Allah sbb masih memberi ruang dn peluang kepada saye tuk menghirup udara dimuka bumi ini.. (suke2)..
keceriaan dan hati saye kian berbunga apabila dapat menjejakkan kaki ke halaman rumah iaitu di Kelantan (tempat saye bermain) Alhamdulillah2.. terima kasih ya Allah.


Bile balik kampung halaman ni, banyak cite baru yang didengar. Allah2.. ada yang best dan ade yang kurang best. apapun, itulah perancangan Allah dan kita sbgai hambaNya mesti yakin akan hikmah yang ingin disampaikan olehNya. Pasti akan memberi kesan yang baik buat kite semua. inshaa Allah.

Baiklah, tajuk hari ni ialah 'awesome cycle'.. hehe,, entah betul entah tidak.. apapun.. ape yg saye nak sampaikan pada pagi yang dingin dengan simbahan air hujan ni ialah kalo kite lihat kehidupan seharian kita seolah2 sama. tidur, bangun, solat, makan, ada hal sikit dan tidur balik. walaupun kite ade keje, tapi seakan2 rutin harian kite same je kan.. mungkin bagi mereka yang banyak keje, x pernah terfikir atau terase perkare2 mcm ni. tapi bagaimana pula kalo orang yg tiada kerja. Hmmm,, mesti die terfikir kan ......
Sbb ape saya cakap pasti akan ade org fikir mcm ni ialah kalo x de org yg fikir pasal ni , sepastinye tidak akan timbul isu org yg bunuh diri sbb bosan dengan hidup.. haa.... betolkan..




Hmm.. memng hidup kite ni same je... mcm cycle , recycle , circle atau ape2 je lah, tapi ianya sentiasa berpusing dan kadang kala kita melakukan perkara yg sama kita lakukan semalam, di waktu yg sama dan dimasa yg sama. haa.... betulkan,, sbagai contoh, kerja kilang. kol 8 da kene masuk, pastu punchcard dan buat keje. esoknye pun buat cmtu jugak.. bnda2 mcm ni mmg x bole diubah sbb da dijadualkan..

Tapikan adik2 (hehe,, tibe2 jadi org tua pulak),, ingatlh kembali yg Allah pernah berfirman yg bermaksud 'tidak aku jadikan ssuatu itu dgn sia-sia melainkan ada manfaatnya'.. haa... nampak x??
that means, every single things yg berlaku kat bumi ini tiada yg sia-sia melainkan ada hikmahnya. begitu juga dgn kehidupan kite yg seolah2 recycle balik ni, sbenarnye ade perkara yg Allah nak tunjuk.Ketahuilah, setiap hari adalah masa pengajaran Allah berlaku. bahkan setiap saat , Allah tiada henti memberi pengajran kepada kita. Sebb tu , dlm sbuah hadis ada mengatakan bahawa hikmah adalah milik org yang beriman, maka, dimana sahaja engkau menemuinya , maka kutip dan ambillah..




Haaaa... cube teliti dan selidik betol2,, sebenarnye stiap hari yg kite lalui itu walaupun luarannya tampak sama tapi amat berbeda dari dalamnya. setiap hari dan saat, ada saja perkara baru yg kite belajar. Tinggal kite nak jadi hamba yg bersyukur atau tidak je., oleh itu, pandanglah dan lihatlah, kehidupan kita ni bukanlah sbuah cycle yg biasa tetapi awesome cycle. Digelar awesome cycle kerna di cipta oleh Sang Yang Maha Awesome. :)

2 comments:

Maicher said...

Smart aina! Mabruk!

Hamba Allah said...

syukran2,,, :).. saje terfikir.. moga bermanfaat