BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Tuesday, November 26, 2013

Sayu jah beraso..

Assalamualaikum semua..

Kali ni saye nak kongsi satu kisah yg mana bagi saya ianya amat bermakna dan mmbuatkan saya berasa bertambah sayang dengan tempat saya membesar ini.. hehe..



Alkisahnye, pada suatu hari , tibe-tibe terlintas difikiran saya untuk ke pasar malam. Maklumlah, musim cuti kan. Disamping duduk kat umah, saya pon nak jugak jalan-jalan hirup udara segar Kelantan ni.. huhu..
Maka, saya mengutarakan hajat itu kepada kakak saya. So, seusai solat asar, kami bergerak ke sana dengan satu tujuan.. hehe.. ape die???

MEMBELI MAKANAN LA... hehe

Haaa... sampai je kat pasar malam tu.. saye terus masuk ke kawasan gerai-gerai tu.. Macam- macam ada. Makanan, pakaian dan permainan. Semuanya nampak macam best je. Tapi, saya ni bukannye jenis yg suka sangat membeli. Saje je datang, nak tengok-tengok. So, kat sini, bermacam lah ragam dapat disaksikan. Dari pengunjung hinggalah kepada peniaga. Masing2 ada habits masing2. Semuanya sibuk ingin memenuhi keperluan diri.



Pada mulanya saya nak beli nasi air.. sebab pernah makan dulu.. jadi, bila balik kampung ni, tekak ni terasa gatal pulak nak merasa nasi air tu. Saya pon pegi la dekat kedai tu, ramai jugakla yg menunggu, maka terpaksalah saya beratur.. pastu, macam lama sangat , saya pon da rasa macam x de mood, jadi saya beralih arah ke gerai lain dan beli 'yong tau fu' (entah betol entah tidak ejaan)..

Haa... kat sini la citer die bermula.. masa saya tengah tunggu pak cik yg meniaga tu merebus saya punya makanan tu, tibe2,, ade seorang pegawai polis jalan melintasi saya sambil memegang pembesar suara dan bercakap :

" Assalamualaikum. perhatian kepada semua pengunjung, anda diberi masa 5 minit untuk membeli sebelum gerai-gerai ini ditutup sementara untuk memberi laluan kepada solat maghrib. "



Subhanallah,, dan mata saya tak lepas dari tengok pegawai polis tu. Hati kecil saya berasa sangat terharu, sayu, seronok, bahagia dan macam2 lagi lah perasaan datang masa tu. Ya Allah, Alhamdulillah sbb meletakkan aku di negeri serambi mekah ini, di bawah pimpinan mereka yang menjulang syariatMu. Semoga terus kekal.. amin3..Allah2.. Rasa sayu dan sangat bangga. Nak menitis air mata, sebab terasa sangat bahagia. Alhamdulillah.

Saye pon , ape lagi.. lepas bayar kat pak cik tu, terus balik ke rumah. Dalam perjalanan tu, senyum sorang-sorang. Alhamdulillah, Allah bagi pinjam nikmat merasa bahagia yg sangat2. Bile jenguk kepala kat tingkap kereta, dan tengok pemandangan pade waktu petang, rasa macam bahagia sangat dan sayu seketika. Hmmm... Allah2...



_ Apapun, itulah pengajaran yg dapat saya kutip hari ini. Sungguh benar, sangat indah jika hidup diliputi syariatNya, masakan yg sedap bukanlah disebabkan pandainya seseorang itu memasak, tetapi kerana adanya ikhlas dari dirinya yg berpautan dengan Allah ,,_

> Alhamdulillah, kawe banggo jadi anok kelate , kalu bulih tok sey gi mano doh, nok duk sini jah.. hehe <

0 comments: