BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Saturday, July 23, 2016

Redah jek ..

Assalamualaikum.

Alhamdulillah . Baru ni saya dan beberapa orang 'woris' saya berkesempatan bersua muka , menadah telinga menghadiri ceramah yang disampaikan oleh daie Hamidah.

Dalam banyak2 ceramahnya tu, saya tertangkap satu kata2 nasihatnya yg berbunyi lebih kurang mcm ni selepas disimpulkan :

Kita ni belum apa2 da takut. Belum jadi lagi da fikir bukan-bukan. Seolah2 kita ni tak yakin dengan Allah. Padahal, segala benda yang berlaku atas muka bumi ni adlh dengan kekuasaan Allah. Baik nikmat mahupun musibah.

Haaa.. Mungkin tak jelas lagi kan. Sebagai contoh, :

Eh, aku tak nak la belajar kat pondok/pasentran tu. Nanti nak kerja best2 pon tak dapat. Usahkan dapat kete besar. Idak lerr teman.

No way. Takut aku cakap pasal kawin-kawin ni. Kau tau tak, berapa ramai wife kat luar tu yg kena sepak dekat husband die. Kau tau tak berapa ramai husband yg kat luar pakai songkok tapi bile kat rumah , nafkah sume wife yg tanggung.

And so on.

Allah. Memang tak dinafikan kekadang benda ni ade gak terlintas dlm hati saya. Smpai kekadang takut jugak nk melangkah ke alam baru atau mmbuat keputusan.

Baiklah. Gini. Nak takut tu x de masalah. Tapi satu benda yg kita kena pegang ialah Allah is over everything. He he he .. Betul ke idak grammar teman tu... Hihi. Maksudnya. Kekuasaan Allah melebihi segala2 nya.

Tak usahlah kita berprasangka buruk dan menjadi tukang ramal yang hnya berilmukan televisyen atau umpatan orang semata2. Hidup ini harus dijalani dan ketahuilah setiap dari diri kita telah ditetapkan rezeki dan cara hidup masing2. Telusurilah ia, dan tempuhilah setiap ujian dengan penuh keimanan. Yang paling penting, kita tidak menidakkan kekuasaan Allah.

Alhamdulillah. Moga Allah memberi kefahaman kepada kita sume tntang ape yg saya kongsikan pd hari ni...

Tak boleh lame2, nanti entah ape benda saye tulis. Okaylah. Time kasih blog yang setia.

0 comments: