BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Sesungguhnya segala yang baik itu adalah dari Allah...
& yang kurang itu adalah kelemahan diriku...

.::KERANA,,INILAH USAHAKU UNTUK AGAMAMU YA ALLAH...::

Wednesday, June 15, 2011

Pelangi selepas hujan.....


Bismillahhirrahmanirrahim…. Macam biase mulakan hari anda dengan melafazkan kalimah syukur kepadaNya kerana masih memberi peluang kepada kita semua untuk menghirup udaraNya yang sangat segar…


Hari ni… saya rasa macam tinggal kat England… hermm.. agak2 kenape ye saye cakap camtu?? Huhu… main2 plak kan… x de lah… sebenarnya tempat yang saya duduki sekarang ni dilanda hujan..tapi x de la sampai banjir sebab saya tinggal kat kawasan tinggi2 skit..huhu… emm… mesti pelikkan… apasal tetibe nak cite bende2 ni kat sini plak??.. hehehe… sebenarnya.. saya cume nak cakap “Thank you, Allah”… sebab ape,, Allah itu Maha Adil… walaupun saya x berpeluang untuk ketempat yg ada salji, ada hujan air batu… tapi Dia telah mmberi peluang kpd saya merasai sendiri kesejukan ala England sehingga saya merasakan ‘Alhamdulillah, aku tinggal kat Malaysia.. x de lah aku sejuk menggigil sehingga terpaksa pakai baju tebal berlapis2 macam orang yg tinggal kat England 2’…hehe…
 
Terus terang saya katakan,, niat dihati bukannye untuk melemahkan semangat kepada para pembaca yg mmpunyai hasrat untuk ketempat yg bersalji macam 2…… saya cuma nak cakap bahawa kite perlu bersyukur dan janganlah berprasangka buruk terhadap Allah dengan setiap apa yang berlaku.. Sebab ape saya cakap macam 2?? Hemmmmm………. Tengoklah.. saya boleh menggigil kesejukan walaupun hanya duduk dalam rumah disebabkan oleh hujan yg turun….haa…tu dah menggigil.. macam mane plak kalau Allah letakkan saya kat England yang selalu kene air hujan yang mana bukan setakat air je.. malah turut salji sekali… hemmm,, dengan suhu disana yg x sesuai dgn org asia mcm saya ni…camne 2….
Ini bermakna Allah dah tau,,, Aina,,, kamu belum layak lagi untuk pergi ke England… sebab ape… ha….kamu mesti dah tau jawapannye kan……..maka…bile kamu dah boleh tahan,,InsyaAllah kamu akan dapat ke sana.. Oleh itu,,, cubelah bertahan… & bersabar…
“sabar itu indah” ^_^
Astaghfirullah hal azim,,, skali lagi saya nak cakap bahwa niat saya menceritakan semua ni bukannya nak ckp saya x bersyukur…x… bukan… bahkan saya sangat bersyukur kerana turunnya hujan ini,,, adalah satu rahmat keatas kita semua… tanam-tanaman jiran saya juga akan subur.. bunga2 kat rumah saya pun x perlu disiram lagi,air dapat dijimatkan, family dapat berkumpul ramai2… haaaaa… banyakkan ….
Hemm.. baiklah… mari kita pergi secara direct la…

Dalam menjalani kehidupan seharian,, kita xkan pernah terlepas drpd berdepan dengan segala mcam masalah hatta dari sekecik-kecik kuman hingga ke sebesar-besar gunung…errmmm…. Sama ade kite sedar atau x.. hidup ni x kan best jika tiada ujian…betul… percaya lah… mesti boring…sebab 2 dalam hidup ni,,setiap detik kita xkan pernah sunyi drpd ujian seperti berfikir macam mane nak makan ..hari ni nak guna satu jari ke dua jari.. haa…. Tanpa kite sedar.. sebenarnye benda ni pun kite terfikir tau…betul..
Ha… 2 pun dikire ujian tau… melatih otak kite berfikir..
Tapi benda ni jarang diberi perhatian… manusia akan terasa betul3 diuji bile mereka menghadapi masalah besar..contohnya..”Ya Allah..aku nak exam… ,,Ya Allah.. aku nak operate mata esok…,,Ya Allah.. ade org dengki ngan aku…macammane ni??..” ha.. masa ni la.. manusia baru terasa diuji & sngat kerdil,, nak dekat ngn Allah.. ha.. itu ..Alhamdulillah ,sebab Allah masih mmberi peluang untuk mengadu masalah padaNya.. tapi macammane pula bagi mereka yg x terfikir nak dekat ngn Allah bile dilanda masalah bahkan lebih berat dari contoh diatas nak hadapi sume ni?? Mereka akan tetap mncari suatu tmpat untuk melepaskan resah yg berasa dlm hati mereka 2.. pada kawan ke,pokok ke,,Ha..yg paling teruk pada bangunan iaitu bila sampai satu tahap nak bunuh diri.. Nauzubillah.. 
Hemm…
Itulah, kite semua sebagai umat Islam kene yakin padaNya bahawa setiap masalah yang berlaku pasti ada penyelesaiannya kecuali MATI…
Hem..cube renungkan seketika ayat ni:
“Sometime kite berdoa untuk kuat tapi kenapa banyak dugaan, sometime kite minta cerdik tapi masalah pulak yang timbul, sometime kita mintak kebahagiaan tapi huru-hara plak…. Dugaan menjadikan mental kite kuat,masalah menjadikan kite berfikir, huru hara menjadikan kita tabah..Hebat tak Allah… semua ada hikmah… Kalaulah manusia tahu hadis ni…> telah berkata Jibril: Wahai Tuhan,engkau sampaikanlah hajat hambamu,maka Allah menjawab:Biarkan hambaku itu, kerana aku mencintai suaranya…’<
Ya Allah.. baikkknyyyee Allah.. Dia x pernah tinggalkan hambaNya menghadapi masalah sendiri.. walaupun hambaNya itu telah banyak kali mengecewakanNya, walaupun hambaNya itu pernah melanggar perintahNya.. namun Dia tetap memberi peluang kepada hamba itu untuk dekat denganNya dengan mmberi pluang baginya untuk bertaubat,, mengenang dosa lalu.. dan menjalani kehidupan sebagai muslim yang unggul…

Kawan2.. saya sedar setiap penyampaian yg saya lakukan mesti x best.. tapi itu adalah salah satu ujian Allah kepada saya.. mana tau hikmahnya ,, Allah mmberi kefahaman kepada mereka yg mmbaca post ni.. mmbuka hati mereka..melembutkan hati mereka.. dan Allah masih mmberi peluang kepada saya untuk bergelar mukmin… Alhamdulillah.,..
Baiklah,,, sebagai insan yg mudah sangat lupa hatta sedang berjalan di atas jambatan yang penuh duri dengan kawasan bawahnya mmpunyai air yg dipenuhi dengan ular yg berbisa… saya berasa sangat malu melakukan kesilapan padaNya sepanjang tempoh hidup ini…Maafkanlah aku,Ya Allah..~~~ayat ni..org pelik mcm saye je paham~~~

Hem.. pointnye ialah setiap apa yg berlaku pasti ade hikmahnya.. & adulah segala masalahmu kepadaNya.. jngn ragu2 lagi … yakinlah… jangan berprasangka buruk… percayalah dengan akidah yg sebenar-benarnye… semua ni adalh untuk kebaikan kita jua.. x perlu disombongkan lagi diri..berserahlah padaNya…jngn ditangguh lagi.. jgn smpai nyawa berada dhujung krongkong baru nk taubat..juz remember…# ‘He’ is the best forever,,be close to Him,, and there’s no sad #  …p/s: cube hayati lagu Maher Zain; Always be There…
Ayuh kawan2… mari kite ambik peluang hidup yg masih ade ni untuk terus mencari keredhaanNya,, untuk semai cinta kepadaNya,, dan untuk menmpah sebuah kubur yang sentiasa diterangi cahaya NurNya & selamat dari segala azabNya..insyaAllah
Maafkanlah diatas segala kekurangan.. aku adalh insan yang sangat lemah sehinggakan nak menulis dengan ayat yg bombastic pun x tahu.. maka,,kawan2 yang masih sudi membaca blog ni.. ambiklah yang jernih dan buanglah yang keruh… tambahn skit je… amalkanlah bacaan Al Mulk setiap malam.. InsyaAllah.. dapat mnjagamu dikubur kelak…
Maka,, saya akhiri dengan ucapan Assalamualaikum dan salam satu Islam….@_@

0 comments: